Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazılı Anlatımlarındaki Sözcüklerin Kullanım Sıklığı
Künye
GÖÇEN, Gökçen & Alpaslan OKUR. "Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazılı Anlatımlarındaki Sözcüklerin Kullanım Sıklığı". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19.3 (2017): 119-136.Özet
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde, dilde en sık kullanılan sözcüklerin öğretilmesi
gereklidir. Öğretimde yer alacak sözcüklerin seçiminde, sözcüklerin seviyelere dağılımında ve
öğretim materyallerinin hazırlanmasında dilde sıklıkla kullanılan sözcüklere başvurulmalıdır.
Bu süreçte Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin de her bir dil seviyesinde sıklıkla
kullandıkları sözcükler incelenmelidir. Bu bağlamda çalışmanın problem cümlesini şu soru
oluşturmaktadır: “Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı anlatımlarında yer alan
sözcüklerin kullanım sıklığı nedir?”. Taramada modeliyle oluşturulan çalışmada, Gazi, Hitit ve
İstanbul yabancılar için Türkçe ders kitaplarından biriyle A1, A2, B1, B2, C1 seviyelerinde
Gaziantep Üniversitesi, Ankara Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi Türkçe öğretim
merkezlerinde Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen toplam 500 öğrenci uygun örnekleme
yöntemiyle örneklem olarak seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak, her bir dil seviyesinin
sonunda kullanılmak üzere açık uçlu sorulardan oluşan yazılı metin kağıtları oluşturulmuştur.
Betimsel analiz ile elde edilen veriler sonucunda Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin farklı
dil seviyelerinde sıklıkla kullandıkları sözcüklerin sayısına ve sözcüklerin neler olduğuna
ulaşılmıştır. Teaching the most frequently used words is necessary while teaching Turkish as a foreign language. These words should be included in the processes of selecting the words to be taught, distributing the words into language levels and preparing teaching materials. In order to achieve this, the words that are frequently used in each language level by the learners of Turkish as a foreign language should be examined. Therefore, the following question forms the research question of this study: “What is the frequency of words that are found in the written expressions of learners of Turkish as a foreign language?”. Survey method was used for this study. 500 learners that were learning Turkish as a foreign language at Gaziantep University, Ankara University and İstanbul University Language Center at the levels of A1 A2, B1, B2 and C1 were selected as sample by using convenience sampling method. Written text papers consisting of open-ended questions to be used at the end of each language level were used as data collection tool. The data that was collected through descriptive analysis revealed the words themselves and the amount of the words that are frequently used in different language levels by the learners of Turkish as a foreign language.
Kaynak
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
19Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/erziefd/issue/32738/336484https://hdl.handle.net/11352/3648