Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Fiziksel ve İlişkisel Saldırganlıklarının Mizaç Özellikleriyle İlişkisinin İncelenmesi
Citation
KAYA, İsa. "Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Fiziksel ve İlişkisel Saldırganlıklarının Mizaç Özellikleriyle İlişkisinin İncelenmesi". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9.5 (2020): 3361-3378.Abstract
Çocuğun hayatında sürekli hale gelebilecek saldırganlık yönelimi ve
saldırganlık davranışının temeli okul öncesi dönemde başlamaktadır. Bu
dönemde çocuk saldırganlık yönelimi göstermekte ve bunu kalıcı hale
getirmektedir. Çocukların saldırgan davranışlar göstermelerinde çocukların
mizaçsal özellikleri de bir risk faktörüdür. Mizaç biyolojik temelli bir
özelliktir. Yürümeye başlayan çocuğun saldırgan davranışında, çocuğun zor
mizacı ve zayıf sosyalleşme ortamları önemli rol oynar. Çocukta zor bir
mizaç; sert, tutarsız ve olumsuz sosyalleşme davranışlarını ortaya çıkartır ve
bu davranışlar agresif veya yıkıcı davranışlara dönüşebilir. Saldırgan
davranışlar üzerinde etkili olan mizaç, bireyler arasında farklılık gösteren ve
biyolojik etkilerle ortaya çıkan duygusal ve davranışsal özelliklerdir.
Bununla birlikte, erken çocukluk müdahaleleri bu riskleri önlemede
etkilidir. Bu çalışmada çocukların fiziksel ve ilişkisel saldırgan davranışları
ile mizaç özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır.
Araştırmanın örneklemini İstanbul’da resmi iki anaokulunda okul öncesi
eğitime devam eden 48-72 ay arasındaki 231 çocuk oluşturmuştur.Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Sosyal Davranış Ölçeği” ve
“Çocuklar İçin Kısa Mizaç Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın
sonucuna göre cinsiyet ve yaş fiziksel saldırganlıkta anlamlı farklılık
oluştururken, kardeş sayısı, okula devam süresi anlamlı farklılık
oluşturmamıştır. İlişkisel saldırganlıkta ise yaş ve kardeş sayısı gruplar
arasında anlamlı farklılık oluştururken cinsiyet ve okula devam süresi
anlamlı farklılık oluşturmamıştır. Saldırganlığın mizaç özellikleri ilişkisinde
ise fiziksel saldırganlık ile sebatkarlık mizaç özelliği arasında negatif yönde
hafif düzeyde, tepkisel mizaç özelliğiyle pozitif yönde hafif düzeyde anlamlı
ilişki, İlişkisel saldırganlık boyutunda ise ritmiklik ile ilişkisel saldırganlık
arasında negatif yönde hafif düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. The basis of the aggression orientation and aggression behavior that may
become permanent in the child's life begins in the preschool period. During
this period, the child shows a tendency towards aggression and makes it permanent. Temperament traits are also a risk factor in children's aggressive
behavior. Temperament has its roots in biology. The difficult temperament
and poor socialization environments of the child play an important role in
the aggressive behavior of the toddler. A difficult temperament in the child;
it reveals harsh, inconsistent and negative socializing behaviors, and these
behaviors can turn into aggressive or destructive behaviors over time.
Temperament that has an effect on aggressive behavior is emotional and
behavioral traits that differ between individuals and appear with biological
effects. However, early childhood interventions are effective in preventing
these risks. This study investigated the relationship between children's
physical and relational aggressive behaviors, and temperament
characteristics. The sample of the study consisted of 231 children between
48-72 months who continue preschool education in two public kindergartens
in Istanbul. Data collection tools were "Personal Information Form", "Social
Behavior Scale" and "Short Temperament Scale for Children". Data were
analyzed by nonparametric tests. In results, gender and age differed
significantly in physical aggression, while the number of siblings and
duration of pre-school education did not. In relational aggression, age and
number of siblings differed significantly, while gender and duration of preschool
education did not. For aggressiveness and temperament
characteristics of the children, there was a low negative correlation between
physical aggression and persistence temperament, while there was a low
positive relationship with physical aggression and reactive temperament. In
relational aggression dimension, a low negative correlation was found between relational aggression and rhythmicity.