• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • Öğe Göster
  •   DSpace@FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Enderûna Giriş Yolları ve Enderun Teşkilatı

Thumbnail

Göster/Aç

Ana Makale (1.719Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2021

Yazar

Ağca Diker, Sevgi

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

AĞCA DİKER, Sevgi. "Enderûna Giriş Yolları ve Enderun Teşkilatı". FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 17 (2021): 307-354.

Özet

İlk dönemlerde Rumeli’de sonraki yüzyıllarda Anadolu’da bir köyde hayata gelen bir çocuk fiziki özellikleri ve yetenekleri ile seçilerek devşirme sistemi içine girmektedir. Sistem içinde, kabiliyeti ve itaatkârlığı oranında yükselerek, hazırlık saraylarından/ mekteplerinden sonra Topkapı Sarayı’na gelmektedir. Enderûn’da, devşirilerek gelenler dışında, müteferrikalar, hediye olarak gelen köleler, iltimaslılar, zâdeler ve çıraklar da bulunmaktadır. Enderûn’da eğitim ve seçimlere tabi tutularak; Büyük Oda, Küçük Oda, Seferli Koğuşu, Doğancı Koğuşu, Kilerli Koğuşu, Hazine Koğuşu’nda onlarca yıl eğitim gördükten sonra Has Oda’ya terfi etmektedir. Enderûn teşkilatı içinde yer alan bu koğuşların her birinde; kaç kişinin eğitim göreceği, hangi kurallarla koğuş içinde terfi edileceği, hangi kıyafetleri giyecekleri, koğuş mevcutları yanında yaptıkları hizmetler de farklılık göstermektedir. Büyük Oda ve Küçük Oda’ya mensup ağaların kıyafetleri diğer koğuşlardan farklı olduğu gibi padişaha sundukları bir hizmette bulunmamaktadır. Bu çalışmada koğuşlar içindeki hiyerarşik yapı sınıflandırılarak, her sınıfta bulunan görevlilerin unvanları, vazifeleri, kıyafetleri, bahşişleri, terfileri, ilmî çalışmaları tespit edilmeye çalışılacaktır. Enderûn teşkilatı çalışırken sıklıkla karşılaşılan; “acemilik”, “cülus bahşişi”, “bayram inamı” gibi terimlerin koğuştan koğuşa gösterdiği farklılık irdelenecektir.Eğitimin son basamağı olan Has Oda; sınırlı kontenjanı, özel kuralları, sınıflandırması, ağaların sıra dışı ayrıcalıkları ve padişahla kurdukları olağanüstü ilişkilerle tüm ağaların ortak hayalidir.
 
A child who came to life in a village of Rumelia the first periods and of Anatolia in the following centuries, is selected with his physical characteristics and abilities, and enters the recruitment system. Within his system, he rises in proportion to his capability and obedience and comes to Topkapı Palace after preparatory palaces/schools. In Enderûn, besides the recruited ones, there are also connoisseurs, slaves who come as gifts, benefactors, people and apprentices. By being subjected to education and elections in Enderûn, after decades of education in Büyük Oda, Küçük Oda, Seferli Ward, Doğancı Ward, Kilerli Ward, and Treasury Ward, he is promoted to the Privy Chamber. In each of these wards within the Enderûn organization; how many people will be educated, under which rules will be promoted within the ward, which clothes they will be worn, and the services they provide besides the wards are also differ from each other. While the clothes of the aghas belonging to Büyük Oda and Küçük Oda are different from the other wards, they do not serve the sultan. In this study, by classifying the hierarchical structure in the wards, the titles, duties, clothes, gratuities, promotions, scientific studies of the officers in each class will be tried to be determined. Frequently encountered cases while studying the Enderûn organization, such as the difference between terms of “inexperience”, “ enthronement tip”, “feast tip” from ward to ward, will also be examined. The Privy Chamber which is the last step of education, with its limited quota, special rules, classification, extraordinary privileges of the aghas with the extraordinary relationships they established with the sultan, is the common dream of all aghas.
 

Kaynak

FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi

Sayı

17

Bağlantı

https://dergipark.org.tr/tr/pub/fsmia/issue/62991/957094
https://hdl.handle.net/11352/3693

Koleksiyonlar

  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi [539]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber || Kütüphane || FSM Vakıf Üniversitesi || OAI-PMH ||

FSM Vakıf Üniversitesi, İstanbul, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
FSM Vakıf Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.