Şirketlerin Gelir Verileri Karşısında "Eşitliği" -Anayasa Mahkemesi Kararları Açısından Bir Değerlendirme-
Künye
KARABULUT, Engin. "Şirketlerin Gelir Verileri Karşısında "Eşitliği" -Anayasa Mahkemesi Kararları Açısından Bir Değerlendirme-". Uluslararası Antalya Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 1.2 (2013): 67-88.Özet
Hâlihazırda, Türl( vergi sisteminde şirl(etlerin geiirieri üzerinden vergilendirilmeleri, Gelir Vergisi Kanunu ve Kurumlar Vergisi
Kanunu’na tabidir. Gerçel< kişiler gelir vergisi mültellefi iken, “kurumlar" olarak adlandırılan ve aralarında sermaye şirketleri de
bulunan bazı tüzel kişiler ve de diğer teşekküller kurumlar vergisiyle yükümlüdürler. Bu durumu değiştirmeye yönelik tasarlanan
yeni bir Gelir Vergisi Kanunu'na göre, hem gerçek hem de tüzel kişiler bir tek kanunda birleştirilip sadece bu kanun hükümlerine
mutıatap olacaklardır. Bununla birlikte, mükellefiyet itibariyle "gerçek kişiler - kurumlar" ayrımı prensip olarak kaldırılmamaktadır.
■Şahsiyete göre vergilendirme’ olarak nitelendirilebilecek bu vergi yönteminde anılan iki mükellef grubu dışında, tüzel kişilere vergi
külfeti -şimdiye kadar olduğu gibi- yüklenilmemektedir. Keza sermaye şirketlerinin vergi mükellefi olmaları kabul edilir, adi ortaklık ve
bilhassa şahıs şirketlerinin ise tüzel kişiliklerine rağmen edilmez. Bu şekilde şirketler arasında yapılan vergisel ayrımın. Anayasayla
temellendirilen ve vergi kanunlan için kaçınılmaz olan ilkeler arasında zikredilen 'vergide eşitlik ilkesi’ yle ne denli uyarlı olduğu
tartışılır bir meseledir. Çalışmamızda, bu hukuki sorun Anayasa Mahkemesi'nin ilgili karadan çerçevesinde İncelenmektedir. Cuiïently, the taxation on incomes of companies ought to be in accordance with the Personal Income Tax Code and the Corporate
Income Tax Code in the Turkish tax system. While natural persons are income tax payers, some juristic persons including so
called “capital companies’ and other entities vi/hich both are named a “corporate" are subject to corporate income tax. According
to a new Income Tax Code, which was recently drafted to amend that legal state, both real and legal persons should be united
in one and only code and treated as addressees of this code’s ailes. Regardless, concerning the legal capacity to be a taxpayer,
the “natural persons - corporate" distinction will be maintained. Juristic persons other than these two tax payer groups are, like in
the current legal situation, not charged with tax burden within this taxation method probably being called ‘taxation depending on
personality". Thereby capital companies are considered taxpayers, whereas so-called "ordinary" companies and particularly socalled
“personal companies” are, despite their juristic personality, not. It could be controversial matter of discussion to what extent
the fiscal distinction between companies in the mentioned way is conformable to the “principle of equality in taxation” which is based
upon the Constitution and is indispensable for tax codes. In this work, that legal matter is analyzed within the scope of relevant
judgments of the Constitutional Court.