Öğretim Liderliği Davranışları Ölçeği: Geçerlik, Güvenirlik ve Norm Çalışması
Künye
ŞİŞMAN, Mehmet. "Öğretim Liderliği Davranışları Ölçeği: Geçerlik, Güvenirlik ve Norm Çalışması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22.3 (2016): 375-400.Özet
Bu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin sergiledikleri öğretim liderliği davranışlarına
ilişkin algılarını ölçen Şişman© Öğretim Liderliği Davranışları Ölçeğinin geçerlik ve
güvenirliğini test ederek norm değerlerini belirlemektedir. 4.574 okul öncesi, ilköğretim
(ilkokul ve ortaokul) ve lise öğretmeni üzerinde gerçekleştirilen çalışmada ölçeğin
madde ayırt ediciliği, yapı geçerliği (açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi), iç
tutarlıkları ve norm değerleri araştırılmıştır. Elde edilen bulgular, ölçeğin, (i) okul
amaçlarının belirlenmesi ve paylaşılması, (ii) eğitim programı ve öğretim sürecinin
yönetimi, (iii) öğretim süreci ve öğrencilerin değerlendirilmesi, (iv) öğretmenlerin
desteklenmesi ve geliştirilmesi, (v) düzenli öğretme-öğrenme çevresi ve ikliminin
oluşturulması olmak üzere beş faktörden oluştuğunu; yüksek ölçüm geçerlik ve
güvenirlik değerlerine sahip olduğunu göstermiştir. Sonuçlar, Şişman© Öğretim Liderliği
Davranışları Ölçeği’nin, öğretmenlerin, okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarına
ilişkin algılarının ölçülmesine yönelik olarak kullanılması için güçlü bir kanıt niteliğinde
olduğunu göstermektedir. The purpose of this study is to determine norm values of Şişman© Instructional
Leadership Behaviors Scale which measure teachers’ perception of school principals’
instructional leadership behaviors by testing validity and reliability of the scale. In the
study which was conducted with 4.574 pre-schools, primary school and high school
teachers, item discrimination, construct validity (explorative and confirmative factor
analyses), internal consistency and norm values were investigated. The results showed
that the scale consisted of five factors (i) defining and sharing school aims, (ii) managing
educational program and instructional process, (iii) evaluation of instructional process
and students, (iv) teacher support and development, (v) creating proper teachinglearning
environment and climate, and high measurement validity and reliability values.
The results also showed strong evidence to use Şişman© Instructional Leadership
Behaviors Scale to measure teachers’ perception of school principals’ instructional
leadership.
Kaynak
Kuram ve Uygulamada Eğitim YönetimiCilt
22Sayı
3Bağlantı
https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/sismanc-ogretim-liderligi-davranislari-olcegi-toad.pdfhttps://hdl.handle.net/11352/3756