• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri İle Programdaki Etkinliklere Yönelik Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi

Thumbnail

View/Open

Tez (1.819Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Aracı, Derya Demir

Metadata

Show full item record

Citation

ARACI, Derya Demir, Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri İle Programdaki Etkinliklere Yönelik Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.

Abstract

Araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin, okul öncesi programındaki etkinliklere yönelik öz yeterlik inançlarını ve sınıf yönetimi becerilerini saptayarak ikisi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırmada, nicel araştırma yaklaşımlarından olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2020-2021 eğitimöğretim yılında kamu ve özel anaokullarında, ilkokullara bağlı anasınıflarında ve liselerdeki uygulama sınıflarında görev yapan 103 okul öncesi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada üç adet veri toplama aracı kullanılmıştır. Birincisi, öğretmenlerin kişisel bilgilerini içeren ‘’Kişisel Bilgi Formu‘’dur. İkincisi, öğretmenlerinin programa yönelik öz yeterlik inançlarını belirlemesi için kullanılan ‘’Okul Öncesi Eğitim Programındaki Etkinliklere Yönelik Öz Yeterlik İnanç Ölçeği ‘’dir. Üçüncüsü ise öğretmenlerin sınıf yönetimi konusunda becerilerinin yeterli veya yetersizliğini tespit etmek için kullanılan ‘’Okul öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği’’dir. Araştırma sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile programa yönelik öz yeterlik inançları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Eğitim kalitesinin arttırılması ve verimli bir sınıf yönetimi için kurumlar tarafından öğretmenlerin öz yeterlik düzeylerini arttıracak etkinlik ve faaliyetlere yer verilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir.
 
The purpose of the study is to determine the self-efficiency beliefs of preschool teachers towards preschool curriculum activities and their classroom management skills and to examine the relationship between the two. In this study, survey model, which is one of the quantitative research approaches, was used. The study was pursued with 103 preschool teachers working in public and private kindergartens, kindergartens affiliated to primary schools and practice classes in high schools in the 2020-2021 academic year. In this study three data collection tools were used. The first is the "Personal Information Form" containing the personal information of the teachers. The second is the "Self-Efficiency Belief Scale for Activities in Preschool Education Program" used to determine teachers' self-efficiency beliefs for the program. The third one is the "Classroom Management Skills Scale of Preschool Teachers", which is used to determine the sufficiency or insufficiency of teachers' skills in classroom management. As a result of the research, there is a significant relationship between the classroom management skills of preschool teachers and their self-efficiency about the program activities. It is concluded that it is important to include activities that will increase the self-efficiency levels of teachers by institutions for increasing the quality of education and an efficient classroom management.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/3837

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.