Sefer Hükümleri Bağlamında Kadın
Künye
TÜFENK, Mihriye Nur, Sefer Hükümleri Bağlamında Kadın, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel İslâm Bilimleri Anabilim Dalı Temel İslâm Bilimleri Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Özet
Bu tezde bir kadının yanında eşi veya mahrem bir yakını olmadan yolculuk yapması meselesi İslâmî açıdan ele alınmış ayrıca sefer ruhsatları açısından kadının erkekten farklı bir yönünün olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmamızın birinci bölümünde, seferîlik kavramının sözlük anlamı ve terim anlamına yer verilmiş ardından seferîlik hakkında mezhepler tarafından belirtilen ölçüler delilleriyle beraber özetlenmiştir. İkinci bölümünde, seferîlik sebebiyle İslam dinin getirdiği bazı kolaylıklar (namazların kısaltılması, Ramazan orucunun ertelenmesi vb.) hakkında bilgi verilmiş konu ile ilgili incelemelerde kadının erkekten farklı bir yönünün olmadığı görülmüştür.
Araştırmamızın üçüncü bölümünün birinci kısmında, öncelikle Hz. Muhammed‟in (s.a.v) kadının yanında eşi veya mahrem bir yakını olmadan yolculuk yapmasına dair hadisleri taksim edilmiştir. Ardından bu hadisler çerçevesinde dört mezhep ulemasının klasik fıkıh kitaplarında yer alan görüşleri ve günümüz ulemasının görüşleri aktarılmış ve sonunda bir değerlendirme yapılmıştır.
Üçüncü Bölümün ikinci kısmında, bir kadının yanında eşi veya mahrem bir yakını olmadan hac ibadetini yerine getirmek için yolculuk yapmasına dair Hz. Peygamberin hadisleri serdedilmiş bununla bağlantılı olarak hac ibadetinin kadına farz olup olmadığı dört mezhep ulemasının görüşleri doğrultusunda ele alınmıştır. Sonuç kısmında ise bölümlerin özeti yapılmıştır. In this study, the issue about a woman travelling alone without a mahram1 was discussed and whether a woman does or doesn‟t differ from a man in regards to travel permits was also investigated. In the first part of our investigation, lexical and term meaning of the word journey2 was included and dimensions indicated by schools of Hanefi, Shafi, Mâliki, Hanbali about journey was summarized with its evidence. In the second part, easing the religious requirements of Islâm (reduction in prayers, consolidation of the prayers, postponing Ramadan fasting) brought by Islâm during a journey was mentioned and in all the investigations about the topic, it was seen that a woman doesn‟t differ from a man in any way.
In the first part of chapter three, first sayings of the Prophet Muhammed about a woman travelling without a mahram were lined up. Within the framework of those hadiths, opinions of scholars from four sects in the classic fikh books and of contemporary scholars were specified and evaluated.
In the second part of chapter three, the sayings of Prophet Muhammed about a woman making a pilgrimage without a mahram were expressed. According to variety of opinions of scholars from different sects, it was discussed whether a pilgrimage is obligatory or not for women. In the conclusion, the chapters were summarized.