dc.contributor.advisor | Saygılı, Sefa | |
dc.contributor.author | Özden, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2021-08-20T08:58:39Z | |
dc.date.available | 2021-08-20T08:58:39Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.citation | ÖZDEN, Özlem, Sanal Gerçeklikle Maruz Bırakma Terapisinin Sosyal Kaygı ve Bilişsel Çarpıtmalar Üzerindeki Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul 2021. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/3855 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı sanal gerçeklikle maruz bırakma terapisinin sosyal kaygı ve bilişsel çarpıtmalar üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu katılım ölçütlerini karşılayan 80 üniversite öğrencisi (40 deney ve 40 kontrol grubu) oluşturmaktadır. Deney grubuna uygulananan altı seanslık program: Psikoeğitim, gevşeme eğitimi, bilişsel yeniden yapılandırma, sanal gerçeklikle maruz bırakma ve nüksü önleme aşamalarından oluşmaktadır. Araştırma kapsamında veriler, Demografik Bilgi Formu, Kısa Semptom Envanteri (KSE), Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği (LSKÖ) ve Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği (BÇÖ) ile toplanmıştır. Araştırmada istatistiksel analiz yöntemi olarak Tekrarlı Ölçümler İçin İki Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre genel olarak Sanal Gerçeklikle Maruz Bırakma Terapisinin üniversite öğrencilerinde hem sosyal kaygı hem de bilişsel çarpıtmaların azaltılmasında etkili olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, sanal gerçeklikle maruz bırakma terapisinin sosyal kaygı ve bilişsel çarpıtmaların azaltılmasında etkili olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmanın sonuçları doğrultusunda, sanal gerçeklikle maruz bırakma terapisinin sosyal kaygı ve bilişsel çarpıtmaların azaltılmasında etkili bir terapi yöntemi olarak kullanılabileceği söylenebilir. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of the study was to examine the effect of virtual reality exposure therapy as a form of psychotherapeutic intervention on social anxiety and cognitive distortions. 80 university students (40 experimental and 40 control groups) meeting the participation criteria will form the study group of the study. The six-session program to be applied to the experimental group will consist of psychoeducation, relaxation training, cognitive restructuring, virtual reality exposure therapy and relapse prevention. The data of the study is planned to be obtained by Demographic Information Form, Brief Symptom Inventory (BSI), Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) and Cognitive Distortions Scale (CDS). Two-way ANOVA for Repeated Measurements will be used as the statistical analysis method in the research. There will be a significant difference between the pre-test and post-test total scores in the experimental and control groups. According to the results, it is aimed to understand the effect and level of Virtual Reality Exposure Therapy on social anxiety and cognitive distortions. In line with the results of this study, it can be said that virtual reality exposure therapy can be used as an effective therapy method in reducing social anxiety and cognitive distortions. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Sosyal Kaygı | en_US |
dc.subject | Sanal Gerçeklikle Maruz Bırakma Terapisi | en_US |
dc.subject | Maruz Bırakma | en_US |
dc.subject | Bilişsel Çarpıtmalar | en_US |
dc.subject | Social Anxiety | en_US |
dc.subject | Virtual Reality Exposure Therapy | en_US |
dc.subject | Exposure | en_US |
dc.subject | Cognitive Distortions | en_US |
dc.title | Sanal Gerçeklikle Maruz Bırakma Terapisinin Sosyal Kaygı ve Bilişsel Çarpıtmalar Üzerindeki Etkisi | en_US |
dc.title.alternative | The Effect of Exposure Therapy on Virtual Reality on Socıal Anxiety and Cognitive Distortions | en_US |
dc.type | doctoralThesis | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Özden, Özlem | |