Üniversite Öğrencilerinde Ertelemenin Problemli Sosyal Medya, İnternet, Akıllı Telefon Kullanımları ve Kişilik Özellikleri Açısından İncelenmesi
Künye
GÜNDOĞDU, Sümeyye, Üniversite Öğrencilerinde Ertelemenin Problemli Sosyal Medya, İnternet, Akıllı Telefon Kullanımları ve Kişilik Özellikleri Açısından İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Özet
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde ertelemenin problemli sosyal medya, internet, akıllı telefon kullanımları ve kişilik özellikleri açısından incelenmesidir. Ayrıca çalışmada kullanılan ölçeklerle katılımcıların cinsiyet, üniversitelerinin program türü, akademik ortalama, gelir durumu, kalınan yer, çalışma durumu ve kronik bir rahatsızlığın varlığı ile ilgili durumları arasındaki ilişki de incelenmiştir. Araştırma 616 katılımcıyla, Erteleme Ölçeği, internet Bağımlılığı Ölçeği, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Yetişkin Formu, Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formu ve Büyük Beş-50 Kişilik Testi kullanılarak yapılmıştır. Araştırma internet üzerinden online olarak ve basılı form olarak katılımcılara uygulanmıştır. Çalışmaya katılmayı kabul eden katılımcılardan gelişigüzel örnekleme yöntemi ile veriler toplanmıştır.Bağımsız değişken gruplarının, erteleme toplam puan ortalaması açısından birbirleriyle olan etkileşimlerini incelemek amacıyla çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada katılımcılarda kontrol kaybı davranışının artmasına bağlı olarak erteleme davranışının da arttığı bulunmuştur. Benzer olarak akıllı telefon bağımlılığı düzeyi arttıkça erteleme davranış düzeyinin de arttığı saptanmıştır. Katılımcılarda uyumluluk düzeylerinin artmasına bağlı olarak erteleme davranışın arttığı bulunurken, sorumluluk davranış düzeylerinin artmasına bağlı olarak erteleme davranışının azaldığı saptanmıştır. Katılımcıların dışadönüklük, duygusal dengelilik ve zeka/hayal gücü kişilik özelliklerinin erteleme davranıĢını yordamadığı saptanmıştır. Akademik ortalamanın erteleme davranışını yordadığı ve katılımcılarda erteleme davranışının akademik puan ortalaması yüksek olanlarda daha düşük olduğu bulunmuştur. The aim of this study is to examine procrastination in university students in terms of problematic social media, internet, smartphone usage and personality traits. In addition, the relationship between the scales used in my study and the participants' gender, program type of their university, academic average, income, place of residence, employment status and the presence of a chronic illness were also examined. The research was conducted with 616 participants using the Procrastination Scale, the Internet Addiction Scale, the Adult Form of the Social Media Addiction Scale, the Short Form of the Smartphone Addiction Scale and the Big Five-50 Personality Test. The research was applied to the participants online over the internet. Multiple regression analysis was conducted to examine the interactions of independent variable groups with each other in terms of the total mean score of procrastination. In the study, it was found that procrastination behavior increased due to the increase in loss of control behavior in the participants. Similarly, it was found that as the level of smartphone addiction increased, the level of procrastination behavior increased. It was found that procrastination behavior increased due to the increase in compliance levels in the participants, while procrastination behavior decreased due to the increase in the level of responsibility behavior. It was found that the personality traits of extraversion, emotional stability and intelligence / imagination of the participants did not predict procrastination behavior. It was found that academic average predicted procrastination behavior and that procrastination behavior was lower in participants with a higher academic score average.