Süleymaniye Kütüphanesi Fatih 4321 Envanter Numaralı Hadikatü’s Süeda Yazması Minyatürlerinin Analizi
Citation
KARLI, Merve, Süleymaniye Kütüphanesi Fatih 4321 Envanter Numaralı Hadikatü’s Süeda Yazması Minyatürlerinin Analizi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı Geleneksel Türk Sanatları Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021Abstract
16. yüzyıl sonu Bağdat’ta sanatsever yöneticilerin destekleriyle sürdürülen kitap
resimleme faaliyetleri kendine özgü resim tarzını da beraberinde getirmiştir. Bu özgün
tarz Osmanlı minyatür sanatında eyalet üslubu olarak isimlendirilmektedir. Bu
dönemde kitap resimleme faaliyetlerinde Mevlevi dergahlarındaki Sufi ressamların
önemli rol oynadığı düşünülmekte ve bu dönemde dini içerikli kitaplar ön plana
çıkmaktadır.
Hadikatü’s Süeda yazmasında peygamber hayatlarına değinilerek Kerbela olayı
anlatılmaktadır. Muharrem ayında Şii ve Sünni tarikatlar tarafından bir ritüel olarak
okunan metnin yazılış amacı Kerbela hadisesini okuyucuda güncel tutup, o zamanı
hissettirip, yas kültürünü tevekkül anlayışı çerçevesinde devam ettirmektir.
Bu tezde Süleymaniye Kütüphanesi 4321 envanter numaralı Hadikatü’s Süeda
yazmasındaki minyatürlerin tasarım ilkelerinden hareketle kompozisyon, renk yapısı,
özellikle yoğun figüratif üslubu ile ilgili detaylı bir şekilde analizi yapılmıştır. Bu
analiz, metnin içeriği ve icra edildiği dönem olan eyalet üslup anlayışı göz önünde
bulundurularak gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler neticesinde minyatürlerin
tasarımlarında bariz olarak görülen pek çok detayın nasıl ortaya koyulduğu bütünsel
bir bakış açısıyla (metin, icra edildiği döneme ait üslup özellikleri, temel tasarım
ilkeleri) değerlendirilmiştir. In Baghdad at the end of the 16th century, book illustration activities which were
sustained thanks to the supports of art-lover directors also brought along unique
painting style. This unique style is named eyalet (principality) genre in the Ottoman
miniature art. In this period, it is thought that Sufi painters in Mevlevi lodges played
an important role in book illustration activities and religious books came into
prominence in this era.
In Hadikat us-Suada, Battle of Karbala is described by referring the Prophets'
lives. Writing purpose of the text, which is read by Shiah and Sunni sects in Moharram
as a ritual, is to continue the grief culture within the frame of fatalism by keeping the
Battle of Karbala up-to-date in reader and making them feel that time.
In this paper, a detailed analysis has been carried out in compositions, color
scheme, and especially intense figurative pattern based on the design principles of
miniatures in 4321 inventory numbered Hadikat us-Suada. This analysis has been
performed by taking into consideration the text content and eyalet (principality) genre,
which is the era it was created. As a result of the analyses, how various details which
can be seen saliently in the designs of the miniatures were addressed has been
evaluated from a holistic point of view in the study (text, style features of the era it
was performed, basic design principals and elements).