Selçuklu Dönemi Yıldız Formlu Çinilerinde Kuş Figürleri
Citation
TİRYAK, Emin, Selçuklu Dönemi Yıldız Formlu Çinilerinde Kuş Figürleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı Geleneksel Türk Sanatları Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Abstract
Türkler, Anadolu’ya göç ettikten sonra hızlı bir şekilde mimari yapılaşmaya
gitmişlerdir. Bu yapılaşma çerçevesinde, hem mimaride hem de sanatsal alanda Orta
Asya’da uygulamış oldukları bezeme unsurlarını Anadolu’nun kültürüyle
harmanlayarak uygulamışlardır. Özellikle resmi ve dini mimari eserleri bezemede
kullanmış oldukları taş işlemeciliği ve çini bezeme elemanları üzerinde oldukça
başarılı olmuşlardır. Bu bezeme programlarından çiniyi, özellikle sultan saraylarında
kendi doğal yaşamını anlatacak şekilde figürlerle ve bitkisel motiflerle
harmanlayarak uygulamışlardır. Çini bezeme programında çok sık gördüğümüz çift
başlı kartal, şahin, leylek, tavus kuşu, ördek ve diğer tavus kuşu versiyonu zengin bir
kompozisyon anlayışı ile oluşturulmuştur.
Anadolu Selçuklu Dönemi çinilerinde kullanılmış olan bu kuş figürlerinden yola
çıkılarak, örnekleri incelenerek, kaynaklar araştırılmıştır. Yapılan araştırmalardan
sonra özgün çini çalışmalarında Anadolu Selçuklu döneminde yapılmış olan bazı
kuşlar stilize edilerek yeniden tasarlanmış ve sır altı tekniğinde uygulanmıştır.
Selçuklu yıldız formlu çinilerinde kuş motifleri eser çalışma metni ile
sonuçlandırılmıştır. After the Turks migrated to Anatolia, they quickly went to architectural construction.
Within the framework of this construction, they applied the ornamental elements that
they applied in Central Asia both in architecture and in the artistic field by blending
them with the culture of Anatolia. They have been very successful especially on the
stonework and tile decoration elements they have used in the decoration of official
and religious architectural works. Among these decoration programs, they applied
the tiles, especially in the sultan's palaces, by blending them with figures and floral
motifs to describe their natural life. Double-Headed Eagle, Falcon, Stork, Peacock,
Duck and legendary Siren figures, which we often see in the tile decoration program,
were created with a rich understanding of composition. Based on these bird figures,
which were used in the tiles of the Anatolian Seljuk Period, the sources were
searched by examining their samples. After the researches, all the birds made in the
Anatolian Seljuk period were stylized and redesigned in the original tile works and
applied in the underglaze technique. Bird motifs on Seljuk star shaped tiles have
been concluded with the text of the work.