İlkokul Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Müdürlerine Yönelik Liderlik Düşünceleri
Citation
ENGİN, Enes, İlkokul Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Okul Müdürlerine Yönelik Liderlik Düşünceleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı,Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Abstract
Bu araştırmanın amacı; Covid-19 (Koronavirüs hastalığı 2019) salgını sürecinde gerçekleşen uzaktan eğitim sürecinde, okul müdürlerinin gösterdikleri liderlik davranışlarını, ilkokul öğretmenlerinin gözüyle ortaya koymaktır. Çalışmada öncelikle eğitim ve eğitim türleri ele alınmıştır. Sonrasında Dünya’da ve Türkiye’de uzaktan eğitimin tarihi gelişimi ele alınmıştır. Son bölümde ise tezin odak noktası olan liderlik ve liderlik türlerine değinilmiştir. Araştırma, nitel bir çalışmadır. Çalışmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmaya; Bahçelievler ilçesindeki 6 farklı okuldan, 11’i kadın 9’u erkek olmak üzere 20 ilkokul öğretmeni, rastgele örnekleme ile seçilmiş ve katılmışlardır. Katılımcılar çalışmada gerçek isimleriyle değil, alfabetik sıraya göre rastgele seçilmiş isimlerle yer almaktadır. Görüşmeler, Covid-19 pandemisi sebebiyle güçlükle gerçekleştirilebilmiş ve kimi görüşmeler anlık toplantı programlarıyla yapılabilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sınırlılıkları, Covid-19 pandemisi sebebiyle görüşmeye katılanların, görüşmeyi bir an önce bitirmek istemeleridir. Ayrıca takılan maske sebebiyle jest ve mimiklerin görünememiş olması, araştırmanın bir başka sınırlılığıdır.Araştırmanın sonucunda; öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde ders işleme araç ve programlarını kullanma konusunda yaşadıkları eksiklik nedeniyle, okul müdürlerinin en çok teknoloji liderliğine ihtiyaç duydukları, yapılan toplantılarda genellikle bu alanda destek talep ettikleri, ancak bazı öğretmenlerin toplantı dışında okul müdürlerine ulaşma konusunda sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Buna karşılık okul müdürlerinin ve öğretmenlerin, uzaktan eğitim sürecinde kullanacakları ders işleme araç ve programları konusunda hizmet içi eğitime tabi tutulmaları önerilmektedir. The purpose of this research; It is to reveal the leadership of school principals through the eyes of the classroom teacher in the distance education process that took place during the Covid-19 (Coronavirus disease 2019) epidemic. In the study, first of all, education and types of education were discussed. Afterwards, the history of distance education in the world and in Turkey is discussed. In the last chapter, leadership and leadership types, which are the focus of the thesis, are mentioned. The research is a qualitative study. Phenomenology design was used in the study. A semi-structured interview form was used as a data collection tool. To work; Twenty classroom teachers, 11 female and 9 male, from 6 different schools in Bahçelievler district were randomly selected and participated. Participants are not included in the study with their real names, but with randomly chosen names in alphabetical order. The meetings could be held with difficulty due to the Covid-19 pandemic, and some meetings were held with instant meeting schedules. The limitations of the research are that the interviewees want to end the interview as soon as possible due to the Covid-19 pandemic. In addition, the fact that gestures and facial expressions could not be seen due to the mask worn is another limitation of the research As a result of the research; due to the lack of teachers use of teaching tools and programs in the distance education process, it has been seen that school principals need technology leadership the most, they usually request support in this area in the meetings, but some teachers have problems in reaching school principals outside the meetings. On the other hand, it is recommended that school principals and teachers receive in-service training on the teaching tools and programs they will use in the distance education process.