Türk Maarif Şûrâlarının Ulusal Basına Yansımaları (1939-1943)
Künye
KUŞCİ, Ahmet. "Türk Maarif Şûrâlarının Ulusal Basına Yansımaları (1939-1943)." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 19 (2022): 1-19.Özet
Türkiye’de Milli Mücadele dönemiyle birlikte pek çok konuda olduğu gibi eğitime
de ihtimam gösterilmiştir. Türk eğitim tarihi açısından Mustafa Kemal Paşa’nın liderliği
ele alması adeta bir dönüm noktası olmuştur. Türk milletinin ilerlemesinin ve batılılaşmasının
ön koşullarından sayılabilecek eğitimin seviyesini yükseltmek için çeşitli çalışmalar
başlatılmış ve sürdürülmüştür. Bu çalışmalar arasında Milli Eğitim Bakanlığı’nın
danışma organı olan Milli Eğitim Şûrâları öne çıkmaktadır. Bu çalışmada 1939 yılında
gerçekleşen Birinci Maarif Şûrası (1939 yılı) ile İkinci Maarif Şûrâsı (1943 yılı)’nın ulusal
basındaki yansımalarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden
olan tarihsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde
ise betimsel ve doküman analizine baş vurulmuştur. Çalışmada arşiv belgeleri ile birlikte
dönemin gazeteleri (Akşam, Anadolu, Cumhuriyet, Haber, Tan, Türk Dili, Son Posta, Son
Telgraf, Ulus, Vakit, Yeni Asır) ve Maarif Vekaleti tarafından yayımlanan Şûrâ raporları
kullanılmıştır. Bununla birlikte Milliyet gazetesinin arşivine ulaşılamaması, konunun sınırlılıkları
arasındadır. Along with the National Struggle period in Turkey, attention was paid to education
as in many other subjects. Mustafa Kemal Pasha’s leadership was almost a turning point
in terms of Turkish education history. Various studies have been initiated and continued
to raise the level of education, which can be considered one of the prerequisites for the
progress and westernization of the Turkish nation. The National Education Council, which
is the advisory body of the Ministry of National Education, stands out among these
efforts. This study aims to reveal the reflections of the First Education Council (1939),
which took place in 1939, and the Second Education Council (1943) in the national press.
In the study, together with the archive documents, the newspapers of the period (Akşam,
Anadolu, Cumhuriyet, Haber, Tan, Türk Dili, Son Posta, Son Telegraf, Ulus, Vakit, Yeni
Asır) and the Council reports published by the Ministry of Education were used. However,
the inability to reach the archive of Milliyet newspaper is among the limitations of
the subject.
Kaynak
FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri DergisiSayı
19Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/fsmia/issue/70588/1136417https://hdl.handle.net/11352/4095