Analysis of “From Good Examples in Education to Original Practices” Projects of Istanbul Directorate of National Education in the Scope of Values
Künye
YILDIZ, B. Barış. "Analysis of “From Good Examples in Education to Original Practices” Projects of Istanbul Directorate of National Education in the Scope of Values." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 19 (2022): 347-368.Özet
The project “From Good Examples In Education To Original Practices” of İstanbul
Directorate of National Education, with the application rate of studies from 39 districts
increasing every year is an indicator of the teachers’ for learning and growing demand for
developing innovative applications that directly concern educational fields. In order to
think with the aim of education, to make efforts and to disseminate original activities with
an exemplary attitude, out of a total of 5 thousand 119 applications, 111 were able to stay
at the exhibition stage in the projects of 2019-2020 consisted in the categories of effective
teaching, special education, science and technology, culture, art and sports, environment
and school aesthetics. The purpose of this study was to determine which values were
included in the 111 Projects that were eligible to be exhibited from 39 districts within the
scope of the “Good Examples in Education to Original Practices” project of the İstanbul
Provincial Directorate of National Education and how much they were included. The
values contained in the projects were presented in tables and the value discourses were directly exemplified by quotations. As a result of the research, the most common value
expressions in the projects are cooperation, unity, diligence , responsibility,happiness,
love, respect, while the least seen values are honesty, hospitality, national and religious
holidays, cleanliness, peace, and humility. İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğünün “Eğitimde İyi Örneklerden Özgün
Uygulamalara” projesi; 39 ilçeden çalışmaların her yıl artış gösteren başvuru oranı ile
öğretmenlerin öğrenmeye ve eğitim alanlarını doğrudan ilgilendiren inovasyona açık
uygulamalar geliştirmeye olan talebin arttığının bir göstergesidir. Eğitim hedefiyle
düşünmek, çaba göstermek ve örnek tutumla özgün faaliyetleri yaygınlaştırmak
amacıyla 2019-2020 projeleri etkin öğretim, özel eğitim, bilim ve teknoloji, kültür,sanat
ve spor, çevre ve okul estetiği kategorilerinde toplam 5 bin 119 başvurunun 111’i sergi
aşamasına kalabilmiştir. Bu çalışmanın amacı; İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğünün
“Eğitimde İyi Örneklerden Özgün Uygulamalara” projesi kapsamında 39 ilçeden
sergilenmeye hak kazanan 111 Projede hangi değerlere ne kadar yer verildiği tespit
edilmeye çalışılmıştır. Projelerde yer alan değerler tablolar halinde sunularak değer
söylemleri doğrudan alıntılarla örneklendirilmiştir. Araştırma sonucunda Projelerde en
çok görülen değer ifadeleri işbirliği, birlik, titizlik, sorumluluk, mutluluk, sevgi, saygı
olurken; en az görülen değerler ise dürüstlük, misafirperverlik, milli ve dini bayramlar,
temizlik, barış, tevazudur.
Kaynak
FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri DergisiSayı
19Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/fsmia/issue/70588/1136514https://hdl.handle.net/11352/4112