İkidilli Çocuğun İlk Cümle Oluşum Süreçlerine Bir Bakış (18-27 Aylar)
Citation
ÇELİK, Muhammet. "İkidilli Çocuğun İlk Cümle Oluşum Süreçlerine Bir Bakış (18-27 Aylar)". Şarkiyat İlmi Arştırmalar Dergisi, 14.2 (2022): 369-397.Abstract
İnsana özgü dil edinim yeteneğiyle dünyaya
gelen çocuğun konuşma süreci, tek sözcük
döneminden itibaren cümle hükmündeki
kelimelerin telaffuzuyla başlayıp, iki veya daha
fazla kelime kullanılarak ilk cümle yapılarının
oluşturulduğu sürece doğru ilerler. Bu süreçte
genel olarak çocukların cümlelerinde gözüken
tamamlanmamış yapıların yanı sıra ikidilli
çocukların cümlelerinde iki dilin birlikte
kullanılması veya birbirini etkilemesi gibi
fenomenler de gözükür. Çocuk bazen her iki
dilden de öğelerin veya sözdizim özelliklerinin
yer aldığı cümleler oluştururken bazen de bunun
aksine her bir dili ayrı olarak kullanabilmektedir.
Bu görünümler iki dili eşzamanlı olarak edinen
bir çocuğun konuşma gelişimindeki doğal sürecin
parçalarıdır ve çocuktan çocuğa değişiklik ve
özgünlük arz eder. Bu dilsel kullanımlarıyla
çocuk, iletişimde aktif olarak rol alır, diyaloga
girer, kurgusal anlatılar oluşturur ve doğrudan
veya dolaylı yollarla kendini ifade etmeye, hatta
kendini gerçekleştirmeye çalışır. Çalışma, erken
çocukluk döneminde Türkçe ve Kürtçeyi eşzamanlı
olarak edinen bir çocuğun ilk cümlelerinden
örnekler sunmakta, bu örneklerin gelişim sürecini
yorumlamakta ve çocuğun bu üretici dilsel
kullanımlarındaki sıra dışı taraflardan hareketle
onu anlama imkan ve ciddiyetini sorgulamaktadır.
Bu sürecin başta gelen özelliklerinden biri de
cümlelerin veya daha alt birimlerin süreç boyunca
sürekli bir değişim içinde olması ve günden güne
gelişen bir görünüm arz etmesidir. Söz konusu
cümlelerle çocuk tarafından neyin kastedildiği ise
başlı başına zor bir mesele olup, bu maksat ancak
çocuklarla birlikte vakit geçiren ebeveyn veya
bakıcılar tarafından daha iyi anlaşılabilir. The language development stages of a child
born with the ability of language acquisition starts
with the utterances of meaningful single words
that function as sentences and continues till the
stage where first sentences are formed by using
two or more words. During this stage, in addition
to the incomplete structures that appear in children’s sentences in general, phenomena such as
the use of two languages together or influencing
each other also appear in the sentences of bilingual
children.These phenomena are natural to the language
development of a bilingual child and they may
manifest differently in each child. With these linguistic uses, the child takes an active role in communication, engages in dialogue, creates fictional
narratives, and tries to express himself or even realize himself in direct or indirect ways. This study
presents examples of the first sentences of a child
who acquires Turkish and Kurdish simultaneously
in early childhood and interprets the development
process of these examples, and questions the possibility and seriousness of this child’s understanding, based on the unusual aspects of these productive linguistic uses. One of the main features
of this stage is that the sentences or sub-units are
in a constant change throughout and progress day
by day. What the child conveys in these sentences
is difficult to comprehend, and it can be better understood by the parents or caregivers who spend
time with the children.