Anadolu Köy Halılarında Motif ve Kompozisyon Çözümlemeleri
Künye
UĞURLU, Aydın & Servet Senem UĞURLU."Anadolu Köy Halılarında Motif ve Kompozisyon Çözümlemeleri". ARIŞ Halı Dokuma ve İşleme Sanatları Dergisi, (2022).Özet
Anadolu köy halıları ve göçebe yaşamında dokunan halılar incelendiğinde; dokumacıların
inanç, kutsallık, yaşam, yaşadıkları çevre bağlamında oluşturdukları önemli ve belirli özellikteki
motifleri halılarda kullandıkları görülmektedir. Bunların temelini, yaşadıkları ortamlar, karşılaştıkları olaylar ve kullandıkları nesneler oluşturmaktadır. Bu nesneler ise tarihi ve güncel olabildiği gibi
soyut, sembolik ve organik olmaktadır. Anadolu halılarındaki motiflerin daima kare, dikdörtgen, üçgen, altıgen, sekizgen, paralelkenar gibi geometrik alan içerisine yerleştirilerek geliştirildikleri kolaylıkla anlaşılmaktadır. Bu temelde oluşturulmuş motifler, Anadolu köy halılarının orta alanlarının
çeşitli kompozisyon değerlendirmeleri ile kenarsularında kullanılmıştır. Bu motifleri oluşturan, geliştiren ve dokuyanların ellerinde ne kâğıt ne de kalem bulunmaktadır. Ellerinde ise eskiden kalma
halı örnekleri, ayna ve taksimatsız cetvel olan bu insanlar, yaratıcılıklarını orijinal sanat bağlamında
oluşturmuşlardır. Ayrıca bunların görselleştirilmeleri ise; düzlem geometri bağlamında dikey, yatay
ve diyagonal yönlerde oluşturularak yapıldığı görülmektedir. Anadolu köy halıları incelenirse; halının desenleri yönünden orta alan ve kenarsuları ile oluşturulan iki temel bölümden oluşturulduğu
görülür.
Oğuz boylarından Türkmen ve Yörüklerin Orta Asya’dan Anadolu’ya aktardıkları motifler, sadece süsleme öğesi ya da estetik bir eleman olarak değerlendirilmemelidir. Çünkü onları tek boyuta
indirgemek içlerini boşaltmaktan öteye gitmeyecektir. Toplumun ortak anlam yüklediği sembolik
motif, renk ve anlamlar; geçmişten günümüze ulaşan ve kullanılan geleneksel biçimlerin kökenleri
ve bunların yüzey değerlendirmelerinin geometrik açıklamaları, göründüğünden farklı anlamlar taşıyan ikonografik motifler olarak karşımıza çıkmaktadır. Anadolu köy halıları geometri, halk bilimi,
sanat tarihi, toplum bilimi gibi farklı görüşler yanı sıra bazen ideolojik yönlü çözümlemeler ile motif
ve desen kompozisyonlarındaki düzen ve simetri öğelerinin açıklamaları yapılmaktadır.
Bu araştırmada, Anadolu köy halılarında kullanılan motiflerin oluşturulmasında temeller araştırılacaktır. Ayrıca bu halılardaki motif ve kompozisyon çözümlemeleri geometrik temelle incelenerek açıklanmaya çalışılacaktır. When the Anatolian village carpets and the carpets woven in the nomadic life are examined; It
is seen that weavers use important and specific motifs that they have created in the context of belief,
sanctity, life, and the environment they live in. The basis of these are the environments they live in,
the events they encounter and the objects they use. These objects, on the other hand, can be historical
and contemporary as well as abstract, symbolic and organic. It is easily understood that the motifs in
Anatolian carpets are always developed by placing them in geometric areas such as square, rectangle, triangle, hexagon, octagon, and parallelogram. The motifs created on this basis were used in the
middle areas of Anatolian village carpets with various composition evaluations. Those who create,
develop and weave these motifs have neither paper nor pen in their hands. These people, who have
ancient carpet samples, mirrors and an undivided ruler in their hands, have created their creativity
in the context of original art. In addition, their visualization is in the context of plane geometry, it is
seen that it is created in vertical, horizontal and diagonal directions. If Anatolian village carpets are
examined; It is seen that the carpet is composed of two basic parts formed by the middle area and
the edges in terms of patterns.
The motifs transferred from Central Asia to Anatolia by Turkmen and Yuruks from the Oghuz
tribes should not be considered only as an ornamental element or an aesthetic element. Because
reducing them to one dimension will not go beyond emptying them. Symbolic motifs, colours and
meanings that the society ascribes a common meaning; The origins of traditional forms that have
survived from the past and used and the geometrical explanations of their surface evaluations appear
as iconographic motifs that have different meanings than they seem. In addition to different views
such as geometry, folklore, art history, and social science of Anatolian village carpets, sometimes
ideological oriented analyses and explanations of order and symmetry elements in motif and pattern
compositions are made.
In this research paper, the foundations of the motifs used in Anatolian village carpets will be
investigated. In addition, the motif and composition analyses in these carpets will be examined on a
geometric basis and will be tried to be explained.