Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Yöneticilerinin ve Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi ve Çözüm Önerileri
Künye
SADİOĞLU, Gamze, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Yöneticilerinin ve Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi ve Çözüm Önerileri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Uzmanlık Projesi, İstanbul 2022.Özet
Bu çalışma; İstanbul ilinin Bağcılar ilçesinde bulunan bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi yöneticisinin ve öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunların incelenmesini ve çözüm önerileri sunmayı hedeflemektedir. Araştırmanın çalışma grubu 1 yönetici ve 6 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; yapılandırılmış görüşme formları kullanıldı. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde yaşanan sorunları ortaya koymak üzere, araştırmacının kendisi tarafından, araştırmanın amaçları doğrultusunda, açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu geliştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak geliştirilen görüşme formu yoluyla elde edilen ve ses kayıt cihazı ile kaydedilen verilerin yazılı dökümleri nitel araştırma yöntemi olan içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan analiz neticesinde yöneticinin 3 alt problemin içerdiği 8 farklı alt boyuta ait 8 adet problem gözlenmiştir. Bununla beraber eğitimcilerle yapılan görüşmelerden 4 alt problemin içerdiği 9 farklı alt boyutta 35 adet problem saptanmıştır. Eğitimcilerin en çok sıkıntı yaşadığı alan özel eğitimin amaçlarını gerçekleştirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı uygulaması iken, yönetici bütün alanlarda genellikle iletişim problemi yaşamaktadır. Eğitimciler özel eğitimin amaçlarını gerçekleştirme alanında materyal eksikliği ve velilerin ilgisizliği olarak belirtmiştir. Bunlara sunulan çözüm önerileri ise özel eğitim kurumlarında uygulanan aile eğitimlerinin ve MEB nezdinde hazırlanan eğitici katalogların artırılmasıdır. Materyal eksiğinin giderilmesi için özel eğitim kurumu yöneticilerinin eksikleri ve kullanıma uygun olmayan materyalleri tespit ederek iyileştirmelerde bulunmalıdır. Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının uygulanması konusunda ise çözüm önerisi olarak kurum yöneticisi ve yardımcılarından oluşturulabilecek bir kurul vasıtasıyla bireyselleştirilmiş eğitim programı iş birliğinin uygulanması sunulmuştur. Bunun dışında yöneticinin genel anlamda yaşamış olduğu iletişim probleminin giderilmesi için eğitimcilerle belirli periyotlarda toplantılar düzenlenmelidir. This study; It aims to examine the problems faced by the administrators and teachers of a special education and rehabilitation center located in Bağcılar district of Istanbul province and to offer solutions. The study group of the research consists of 1 administrator and 6 teachers. As a data collection tool in the research; Structured interview forms were used. In order to reveal the problems experienced in special education and rehabilitation centers, an interview form consisting of open-ended questions was developed by the researcher himself in line with the purposes of the research. The written transcripts of the data obtained through the interview form developed as a data collection tool and recorded with a voice recorder were analyzed with the content analysis method, which is a qualitative research method. As a result of the analysis, 8 problems belonging to 8 different sub-dimensions included in 3 sub-problems of the manager were observed. In addition, 35 problems were determined in 9 different sub-dimensions, including 4 sub-problems, from the interviews with the educators. While the area where the educators have the most trouble is the realization of the goals of special education and the implementation of an individualized education program, the administrator generally has communication problems in all areas. Educators stated that the lack of materials and the indifference of parents in the field of realizing the goals of special education. The solution proposals offered to these are to increase the family trainings applied in private education institutions and the educational catalogs prepared by the Ministry of National Education. In order to eliminate the lack of material, the managers of private education institutions should identify the deficiencies and materials that are not suitable for use and make improvements. As for the implementation of individualized education programs, the implementation of individualized education program cooperation was presented as a solution proposal through a committee to be formed from the directors of the institution and their assistants. Apart from this, in order to eliminate the communication problem experienced by the manager in general, meetings should be held with the trainers at certain intervals.