Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Örgütsel Sağlık Üzerine Etkisi (Beyoğlu İlçesi Örneği)
Citation
ÖZTÜRK, Ömer, Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin Örgütsel Sağlık Üzerine Etkisi (Beyoğlu İlçesi Örneği), Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Projesi, Yayımlanmamış Pro 500 Uzmanlık Projesi, İstanbul 2022.Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin liderlik stillerinin ve örgüt sağlığı üzerine etkisinin incelenmesidir. Araştırma imam hatip meslek lisesinde görev yapan öğretmenlerin görüşlerini incelemek için nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul ili Beyoğlu ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem ise İstanbul ili Beyoğlu ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir imam hatip meslek lisesinin 11 öğretmeninden oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 5 kişisel bilgi sorusu ve 8 mülakat sorusundan oluşan Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında yer alan çalışanların okul yöneticilerinden liderlik vasfı sergilemesi beklentilerinin bulunduğu, okul yöneticisinin liderlik stilinin öğretmen verimliliği ve motivasyonunda etkili bir unsur olarak öne çıktığı, örgüt sağlığı kavramının ortak amaçlara odaklanma, işbirliği ve olumlu okul iklimi olarak benimsendiği hususlarının yapılan literatür taramasındaki sonuçlarla örtüştüğü görülmektedir. Öte yandan araştırma aynı okulun öğretmenlerinin katılımı ile gerçekleşmesine rağmen, çalışanların aynı idareciyi farklı değerlendirmelerinin nedeni araştırmaya değer bir husus olarak öne çıkmıştır. Bu algı farklılığının öğretmenlerin bu araştırmada kapsama alınmayan farklı demografik özelliklerinden mi yoksa kişilik özelliklerinden mi kaynaklandığı araştırmaya değer bir husus olarak ortaya çıkmaktadır. The aim of this research is to study the effects of school administrators' leadership styles on organizational health according to teacher perceptions. The research was carried out with the qualitative research method to examine the opinions of the teachers working in the imam hatip vocational high school. The universe of the research consists of teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education in Beyoğlu district of Istanbul province. The sample consists of 11 teachers of an imam hatip vocational high school affiliated to the Ministry of National Education in the Beyoğlu district of Istanbul. The Interview Form consisting of 5 personal information questions and 8 interview questions developed by the researcher was used as a data collection tool. In the findings of the research, it is seen that the employees' expectations from school administrators to exhibit leadership qualities, the leadership style of the school administrator stands out as an effective factor in teacher productivity and motivation, and the concept of organizational health is adopted as focusing on common goals, cooperation, and positive school climate. On the other hand, although the research was carried out with the participation of the teachers of the same school, the reason why the employees evaluate the same administrator differently has come to the fore as an issue worth investigating. It is worth investigating whether this difference in perception is due to teachers' different demographic characteristics, which are not covered in this study, or their personality traits.