Çocuklarda Kaygı: Annelere Bağlı Psikososyal Değişkenler Üzerinden Bir İnceleme
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2022Yazar
Vural, Pınar
Mutlu, Nidanur
FSM Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Ana Bilim Dalı
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
MUTLU, Nidanur, Çocuklarda Kaygı: Annelere Bağlı Psikososyal Değişkenler Üzerinden Bir İnceleme, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Bu çalışmada okul öncesi dönemdeki çocukların kaygı düzeylerinin annelerine bağlı demografik değişkenler, annelerinin algıladığı sosyal destek ve annelerinin erken dönem uyum bozucu şemaları bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya 22 ila 50 yaş aralığında 352 anne katılmıştır. Çalışmada, katılımcıların demografik bilgilerini içeren Demografik Bilgi Formu, Young Şema Ölçeği- Kısa Form 3, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Okul Öncesi Çocuklarda Anksiyete Ölçeği kullanılmıştır. Analiz aşamasında SPSS 21.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçeklerdeki ve bu ölçeklere ait alt boyutlardaki değişkenlerle okul öncesi çocuklardaki kaygı seviyesi arasındaki ilişkileri test etmek için Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Okul öncesi çocuklardaki kaygıyı yordayan psiko-sosyal değişkenleri test etmek için Çoklu Hiyerarşik Regresyon yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre çocuklarda kaygı düzeylerinin annelerine bağlı demografik özelliklere göre farklılaşmadığı; annenin algıladığı sosyal desteğin çocuklardaki kaygı düzeylerinin negatif yordayıcısı olduğu; annelerin erken dönem uyum bozucu tüm şema alanlarının çocuklardaki kaygının pozitif yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Bulgular, literatürdeki bilgiler ışığında tartışılmıştır. In this study, it was aimed to examine the anxiety levels of preschool children in the context of demographic variables related to their mothers, their mothers' perceived social support, and their mothers' early maladaptive schemas. 352 mothers aged 22 – 50 years participated in the study. In the study, Demographic Information Form containing the demographic information of the participants, Young Schema Scale-Short Form 3, Multidimensional Scale of Perceived Social Support and Preschool Anxiety Scale were used. SPSS 21.0 package program was used in the analysis phase. Pearson Correlation Analysis was used to test the relationships between the variables in the scales used in the study and the sub-dimensions of these scales and the anxiety level of preschool children. Multiple Hierarchical Regression method was used to test the psycho-social variables predicting anxiety in preschool children. According to the results, the anxiety levels of children did not differ according to the demographic characteristics of their mothers; social support perceived by the mother was a negative predictor of anxiety levels in children; it was found that all early maladaptive schema domains of mothers were positive predictors of anxiety in children. The findings were discussed in the light of the knowledge in the literature.