Öğretmenlerin Öz Liderlik Düzeyleri ile Değişim Eğilimleri Arasındaki İlişki
Künye
AĞAOĞLU, Niyazi, Öğretmenlerin Öz Liderlik Düzeyleri ile Değişim Eğilimleri Arasındaki İlişki, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı,Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Bu araştırmada, öğretmenlerin öz liderlik düzeyleri ile değişim eğilimleri
arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma İstanbul ili Küçükçekmece ilçesindeki
ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan görev yapmakta olan 366 öğretmenin
katılımı ile yürütülmüştür. Araştırmada nicel esaslı betimsel araştırma kullanılmıştır.
Araştırmanın verileri “Öz Liderlik Ölçeği” ve öğretmenler için uyarlanmış “Değişim
Eğilmleri Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma verileri analiz edilirken,
öğretmenlerin öz liderlik stratejilerine ve değişim eğilimlerine ilişkin algılarını
belirlemek için betimsel istatistik (ortalama, standart sapma, minimum ve maximum)
kullanılmıştır. Öğretmenlerin öz liderlik algılarının ve değişim eğilimlerinin cinsiyet
değişkenine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için Mann-
Whitney U kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Öğretmenlerin öz liderlik algılarının
ve değişim eğilimlerinin yaşlarına, mesleki kıdemlerine ve çalıştıkları kurum türüne
göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için Kruskas-Wallis analizi
yapılmıştır. Öğretmenlerin öz liderlik algıları ile değişim eğilimleri arasındaki
ilişkiyi belirlemek için ise Spearman Brown korelasyon katsayısından
yararlanılmıştır. Ayrıca, öz liderlik alt boyutlarının değişim eğilimlerini ne düzeyde
yordadığını belirlemek için çoklu regrasyon analizi yapılmıştır.
Araştırma bulgularına göre, değişim eğilimleri ile öz liderlik alt boyutları
arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin öz liderlik algı düzeylerinin genel olarak yüksek olduğu
belirlenmiştir. Katılımcı öğretmenlerin verdikleri cevapların ortalama değerleri
incelendiğinde, cinsiyet faktörünün anlamlı olarak faklılık oluşturmadığı gözlenmiştir. Yaş faktörü açısından öz liderlik stratejilerinin her üç alt boyutunda da
en genç yaş grubu olan 22-27 yaş grubunun öz liderlik algılarının en yüksek olduğu
görülmüştür. Mesleki kıdemin ilk döneminde olan öğretmenlerin diğer öğretmenlere
göre öz liderlik algılarının tüm alt boyutlarda yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin sadece öz liderlik ölçeğinin yapıcı düşünce modeli stratejileri alt
boyutundaki algı düzeyleri ortaokul ve lisede görev yapan öğretmenler arasında
ortaokulda görev yapan öğretmenlerin lehine anlamlı farklılık göstermiştir. Son
olarak, davranış odaklı stratejiler ve yapıcı düşünme modeli stratejileri öğretmenlerin
değişim eğilimlerini yordamada istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edilmiştir. In this research, the relationship between teachers’ self-leadership levels and
their change tendencies was examined. The research was carried out with the
participation of 366 teachers working in primary, secondary and high schools in the
Küçükçekmece district of Istanbul. The data of the research were obtained by using
the “Self-Leadership Scale” and the “Change Tendencies Scale” adapted for
teachers. While analyzing the research data, descriptive statistics (mean, standard
deviation, minimum and maximum) were used to determine teachers’ perceptions of
self-leadership strategies and change tendencies. Data were analyzed using Mann-
Whitney U to determine whether teachers’ self-leadership perceptions and change
tendencies differ significantly according to the gender variable. Kruskas-Wallis
analysis was conducted to determine whether teachers’ self-leadership perceptions
and change tendencies differ according to their age, professional seniority and the
type of institution they work. Spearman Brown correlation coefficient was used to
determine the relationship between teachers’ self-leadership perceptions and their
tendency to change. In addition, multiple regression analysis was performed to
determine to what extent self-leadership sub-dimensions predicted change
tendencies.
According to the research findings, a statistically significant and positive
relationship was found between change tendencies and self-leadership subdimensions.
It was determined that teachers’ self-leadership perception levels were
generally high. When the average values of the answers given by the participant
teachers were examined, it was observed that the gender factor did not create a significant difference. In terms of age factor, it was seen that the 22-27 age group,
which is the youngest age group, has the highest self-leadership perceptions in all
three sub-dimensions of self-leadership strategies. It has been determined that the
teachers who are in the first period of professional seniority have higher selfleadership
perceptions in all sub-dimensions compared to other teachers. The
perception levels of the teachers only in the constructive thought pattern strategies
sub-dimension of the self-leadership scale showed a significant difference between
the teachers working in secondary and high schools in favor of the teachers working
in secondary school. Finally, behavior-focused strategies and constructive thought
pattern strategies were found to be statistically significant in predicting teachers’
change tendencies.