Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Sessizlik Durumlarının Belirlenmesi: Başakşehir Örneği
Künye
TEZEREN, Seren, Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Sessizlik Durumlarının Belirlenmesi: Başakşehir Örneği, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Bu çalışmanın amacı, ortaokullarda çalışan öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerinin belirlenmesidir. Bu amaçtan hareketle araştırmada, nicel araştırmalar kapsamında yer alan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, İstanbul ili, Başakşehir ilçesinde, ortaokullarda görev yapan 324 öğretmenden oluşmuştur. Eğitim durumu lisans ve lisansüstü olarak sınırlandırılmıştır. Çalışma süreleri ve bulundukları kurumdaki toplam çalışma süreleri bir başka değişken olarak incelenmiştir. Bunun dışında 20 yaşından, 51 ve üzeri yaşına kadar öğretmenlerin katılımı ile gerçekleştirilen bu araştırmada için Örgütsel Sessizlik Ölçeği kullanılmıştır. Örgütsel Sessizlik ölçeği 18 maddeden ve beş alt boyuttan meydana gelmiştir. Normallik testi sonucu normal dağılım göstermiş ve ANOVA, t-testi uygulanmıştır. Araştırmada kullanılan alt boyutları; okul ortamı, duygu durumu, sessizliğin kaynağı, yönetici ve izolasyon şeklinde oluşturulmuştur. Bu alt boyutlar çerçevesinde demografik veriler ile örgütsel sessizlik düzeyleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmanın sonucuna göre İstanbul ili Başakşehir ilçesinde görev yapan ortaokul öğretmenlerinin örgütsel sessizlik düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde izolasyon alt boyutunun, kadınların örgütsel sessizlik düzeylerinin erkeklere göre daha fazla olduğu belirlenmiştir. Kurumda çalışma süresine göre incelendiğinde de anlamlı bir farklılık yoktur. Araştırma sonucunda bazı önerilerde bulunulmuştur. Bu öneriler arasında öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerinin azaltılması için öğretmenlerin görüş ve düşüncelerini rahatça açıklayabilecekleri bir okul ortamı oluşturulması, öğretmenlere görev paylaşımı yaparken görevleri adil bir şekilde ve öğretmenlerin yeterliklerine uygun biçimde dağıtması, okul idarecileri okul ortamının zenginleştirilmesine yönelik çalışmalara önem vermesi gibi öneriler yer almaktadır. The aim of this study is to determine the organizational silence levels of teachers working in secondary schools. For this purpose, the descriptive survey model, which is included in the quantitative research, was used in the research. The sample of the study consisted of 324 teachers working in secondary schools in Istanbul province, Başakşehir district. Education status is limited to undergraduate and graduate. Working hours and total working time in the institution they are in were examined as another variable. Apart from this, the Organizational Silence Scale was used for this study, which was carried out with the participation of teachers from the age of 20 to the age of 51 and above. The Organizational Silence scale consists of 18 items and five sub-dimensions. Normality test result showed normal distribution and ANOVA, t-test was applied. The sub-dimensions used in the research; school environment, mood, source of silence, administrator and isolation. Within the framework of these sub-dimensions, it was examined whether there was a significant difference between demographic data and organizational silence levels. According to the results of the research, when the organizational silence levels of the secondary school teachers working in the Başakşehir district of Istanbul were examined according to the gender variable, it was determined that the isolation sub-dimension and the organizational silence levels of women were higher than men. There is no significant difference when examined according to the working time in the institution. As a result of the research, some suggestions were made. Among these suggestions, there are suggestions such as creating a school environment where teachers can freely express their opinions and thoughts in order to reduce the level of organizational silence of teachers, distributing the duties fairly and in accordance with the competencies of the teachers while sharing the tasks with the teachers, and school administrators giving importance to the studies aimed at enriching the school environment.