dc.contributor.advisor | Salbacak, Salih | |
dc.contributor.author | Yiğit, Hatice Elif | |
dc.date.accessioned | 2023-03-31T09:56:35Z | |
dc.date.available | 2023-03-31T09:56:35Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.citation | YİĞİT, Hatice Elif, İç Mimari Öğelerin Dönüştürülüp Yeniden Kullanıma Sokulmasının Satıcı-Kullanıcı Deneyimleri Bağlamında İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı İç Mimarlık Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/4444 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, ikinci el mobilya pazarlarını ve satıcı kullanıcı ilişkisini
incelemektir. Türkiye’deki ikinci el mobilya kullanımının durumu konulu bu
çalışmada tarama-değerlendirme yöntemi kullanılmıştır. İkinci el giysi pazarları
konusundaki çalışmalar incelenmiştir. İstanbul’daki ikinci el mağazalarında,
bitpazarlarında, hayır derneklerinde, mobilya firmasında yapılan gözlemler ve
görüşmeler, internet sitelerinde yapılan taramalar yoluyla elde edilen veriler
değerlendirilmiştir. Birçok kişinin ikinci el alışverişine yalnızca ihtiyaç olduğunda
başvurmasına karşın ekonomi ve çevreye büyük oranda fayda sağlayan bir sektördür.
İkinci el mobilyalar, ihtiyaçları uygun fiyatlı karşılamanın yanı sıra eski dönemlere
dair moda olmuş veya nadir bulunan eşyaları da içerir. İkinci el mobilya ticareti,
temizleme, onarım, yeniden tasarım ve ambalajlama gibi alanlarda da yeni bir istihdam
sahası oluşturmaktadır.
Gelir düzeyi düşük insanlar ikinci el kaliteli mobilyalar yerine kalitesiz moda
olan yeni eşyaları tercih etmektedir. Popüler olan ikinci el mağazaları ise dünyaca ünlü
mobilya markalarının pahalı satıldığı lüks semtlerde bulunan yerlerdir. Son
zamanlarda Türkiye’de yaygın ikinci el alım-satımı alıcının ve satıcının birbirini
görmediği internet üzerinden yapılmaktadır.
İkinci el kıyafet alımı üzerinde çeşitli çalışmalar daha önce yapılmış olsa da,
sektörü mobilya üzerinden inceleyen çalışma bulunmamaktadır. İkinci el sektörü, yeni
mobilya üretip satan firmalardan her ne kadar bağımsız gibi görünse de bu tüketim alışkanlığının sebep ve sonuçları arasında mobilya firmaları da yer almaktadır. Bu
nedenle incelenecek taraflara özel bir mobilya firması da röportaj tekniğiyle dâhil
edilmiştir. Alışveriş motivasyonlarının tüketici satın alma sürecindeki etkisi göz
önünde bulundurulduğunda, ikinci el alışverişi tüketici açısından hangi unsurların
etkilediğini ortaya çıkarmak önem arz etmektedir.
Araştırma örneklemi ikinci el mobilya alışverişi yapmış bireylerden
oluşmuştur. Çevrimiçi anket tekniği uygulanarak, geçerli olan 261 veri analize dâhil
edilmiştir. Yapılan röportajdan elde edilen veriler ve anket bulguları dikkate alınarak
teorik ve pratik alana dair çıkarımlarda bulunulmuştur. | en_US |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to examine the second-hand furniture markets
and the seller-user relationship. In this study on the situation of second-hand furniture
use in Turkey, the scanning-evaluation method was used. Studies on second-hand
clothing markets were examined. The data obtained through observations and
interviews made in second-hand stores, flea markets, charitable associations, furniture
companies in Istanbul, and the scans made on the internet sites were evaluated.
Although many people only resort to second-hand shopping when needed, it is a sector
that greatly benefits the economy and the environment. Second-hand furniture includes
items that are old fashioned or rare, as well as affordable. The second-hand furniture
trade also creates a new employment area in areas such as cleaning, repair, redesign
and packaging.
Low-income people prefer poor quality new items rather than second-hand
quality furniture. Popular second-hand stores are located in luxury districts where
world-famous furniture brands are sold expensively. Recently, widespread secondhand
buying and selling in Turkey is done over the internet, where the buyer and the
seller do not see each other.
Although various studies have been carried out on the purchase of second-hand
clothing, there is no study examining the sector on furniture. Although the second hand
sector seems to be independent from the companies that produce and sell new
furniture, furniture companies are also among the causes and consequences of this
consumption habit. For this reason, a private furniture company was included with the
interview technique for the parties to be examined. Considering the effect of shopping motivations on the consumer purchasing process, it is important to reveal which factors
affect the second-hand shopping for the consumer.
The research sample consisted of individuals who shopped for second-hand
furniture. By applying the online survey technique, 261 valid data were included in the
analysis. Considering the data obtained from the interview and the survey findings,
inferences were made about the theoretical and practical areas. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | İkinci El | en_US |
dc.subject | Geridönüşüm | en_US |
dc.subject | Tüketim | en_US |
dc.subject | Mobilya | en_US |
dc.subject | Kullanıcı Deneyimi | en_US |
dc.subject | Second Hand | en_US |
dc.subject | Recycling | en_US |
dc.subject | Consumption | en_US |
dc.subject | Furniture | en_US |
dc.subject | User Experience | en_US |
dc.title | İç Mimari Öğelerin Dönüştürülüp Yeniden Kullanıma Sokulmasının Satıcı-Kullanıcı Deneyimleri Bağlamında İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Examining the Transformation and Reuse of Interior Architectural Elements in the Context of the Seller-User Experience | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İç Mimarlık Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Yiğit, Hatice Elif | |