Al-İttijâhul Hadâtiyyu Almu'âsir Fî İlmi Makâsıdi'ş-Şerî'atil İslâmiyye Dirâse ve Nakd) ) İslam Şeriatın Amaçlarının Biliminde Çağdaş Modernist Eğilim Çalışma ve Eleştiri)
Citation
YUSUF, Khalid Awil YUSUF, Al-İttijâhul Hadâtiyyu Almu'âsir Fî İlmi Makâsıdi'ş-Şerî'atil İslâmiyye Dirâse ve Nakd) ) İslam Şeriatın Amaçlarının Biliminde Çağdaş Modernist Eğilim Çalışma ve Eleştiri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf ÜniversitesiLisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı Temel İslam Bilimleri Arapça Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Abstract
Batının birçok Arap ve İslam beldesini işgalinden sonra İslam Ümmetinin içine düşmüş olduğu bilgisel duraklama ve geri kalmışlık, Batı modernizminin fikirlerinin tesirinde ve batının kazanımlarının etkisinde kalan modernist bir düşünce eğiliminin- yönelişinin ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Bu eğilim, İslâm dinini ortadan kaldırmaya, hükümlerini, menhecini ve ilimlerini bağlamından koparmaya çalışmış, Batıcı ve Batı fikirlerini ve metotlarını zoraki kabul ettirmeyi ettirmeye gayret etmiştir. Yine bu akım, kendisinden hiçbir batılın sadır olmadığı naslar hakkındaki teorilerini İslam toplumuna kabul ettirebilmek için farklı kılıflara bürünmüştür. Bu manada ne İslâm Şeriatında ne de İslam müktesebatında heva ve hevesini gerçekleştirme ve Modernist projelerini yürürlüğe koyma noktasında kendisini destekleyecek hiçbir delil bulamamıştır. Bu doğrultuda Makasıd Teorisine yönelmiştir. Makasıd’ı amacı dışına çıkarmış, bütünsel ve parça parça nasları bağlamından koparmıştır. Tüm bunları da asıl olanın Maslahatın gözetilmesi olduğu iddiasıyla yapmıştır. Makasıdı kendi anlamak istediği üzerinden anlamış ve Şar-i’nin kastı ikinci planda kalmıştır. Böylece insanların zihinlerini Batılı fikirlerle doldurmuştur doldurmuşlardır. Makasıd eş-Şeria’yı, Usul ve Kavaidul Fıkhiyye’ye ve 14 asır boyunca ulemanın takip etmiş olduğu ilm-i menhece alternetif alternatif görmüşlerdir .
Hiç şüphesiz ki bu Modernist eğilimin, Makasıd, İçtihad ve Tecdid kavramlarından kastı, açık bir şekide ortadadır ki oda İslam Şeriat’ını ve hükümlerini âtıl durum düşürmek, Fıkıh ve Usul ilimlerini kısıtlamak, muhkem ve mukaddes nasları yürürlükten çıkarmak, bu nasları bütünsel ve parçasal olarak yavaş yavaş devre dışı bırakmak ve bu şekilde helali haram, haramı da helale kolayca çevirebilmektir .
Bu tez, Makasıd eş-Şeria’da çağdaş modernist eğilimi işlemekte ve bu konuyu farklı yönleriyle ele almaktadır. Bu akımın öncülerini ve temsilcilerini, görevlerini, başlıca kaynaklarını, usul ve hedeflerini işlemekte, bu modernist akımı inceleme ve eleştiriye tabi tutmakta, teorilerini, fikir ve düşüncelerini, makasıd ilmi hakkındaki görüşlerini tetkik etmekte ve irdelemektedir.Bu makalede Batı modernizmini tanımladım, bu akımın birçok batılı temsilcisinin hayatını tercüme ettim, orijinal kaynaklarına müracaat ettim ve gözden geçirdim. Arap modernistlerini inceledim. Arap modernizmi ile Batı modernizmi arasındaki benzerliği ifade ettim ve bu iki modernizm anlayışının tek kaynaktan geldiğini belirttim. Makasıd eş-Şeria ilmini tanımladım, genel kurallarını, kendisine başvurma ve amel etme şartlarını, kendisinden hüküm çıkarma yollarını bir araya getirdim. Aynı zamanda Makasıd eş-Şeria’da etkisi görülen bu modernist eğilimi incelemeye çalıştım. Yine bu eğilimin yöntem ve özelliklerini tahlil etmeye çalıştım. Usul ve tatbikini tenkit ettim. Bu tezde betimsel ve analitik-eleştirel bir yaklaşımı takip ettim . Because of the civilization backwardness and the cognitive setback that hit the Islamic nation after the West occupied most of the Arab and Islamic world. A modernist trend emerged fascinated by the achievements of Western civilization, and influenced by concepts of Western modernity. He tried to erase the Islamic religion, delete its sciences, curricula and rulings, disrupt its legal texts, and directly impose its Western ideas and methods .
So this trend needed to wrap its theories with a legal wrapper to be accepted by the Islamic society who glorifies the sacred texts of revelation that falsehood does not come to it neither from before it nor from behind it, He had no choice but to research the Islamic sharia, and search the Islamic heritage for anything to support him to pass his whims and implement his modernist project, So (the theory of purposes) was his destination, so he emptied the purposes from their purposes, and the texts from their meanings, and went beyond them altogether and in detail, claiming that what is important is to take care of the interest, and make the purposes what the saw what he intended, not what the wise ALLAH intended, He filled people's minds with Western concepts, and looked at the idea of purposes as an alternative to the principles, jurisprudence rules, and methods that Islamic scholars have ruled for 14 centuries .
The clear and obvious goal of the objectives, renewal and ijtihad in this modernist trend is to nullify Islamic Sharia and its lows, and adding legal and Islamic jurisprudence, and dropping the sacred texts and transgressing them altogether and in detail, so that the permissible becomes forbidden and the forbidden is permissible .
This research deals with the contemporary modernist trend in the science of the purposes of Islamic Sharia from different angles, looking at its pioneers, its uses, its sources, its origins and its goals, and it is an attempt to criticize this modernist trend, and to study its theories, ideas and intentional opinions, the importance of the research is that it helps to reverse the deviations of extraneous ideas and to show their corruption.
I defined Western modernity, delivered the biography of the most of its Western figures, and returned to its original sources, and talked about Arab modernity, showing the similarity between the two modernists, and that both are from one source, and i identifeid the science of the sharia purposes, and I collected its rules, controls for its implementation, and the methods of deducing it, I also tried to study the modernist trend of the science of maqasid, analyze its methods and characteristics, critique its origins and applications, and follow the descriptive method in research . بسبب التخلُّف الحضاري والنَّكْسة المعرفيّة، التي أصابت الأمة الإسلامي ة بعد احتلال
الغرب مُعظم بُلدان العالم العربي والإسلامي؛ ظ ه ر اتّ اه فكر ي حداثّ مُنْب هر بِمُنجزات الحضارة
الغربيّة، ومُتأثّر بمفاهيم الحداثة الغربيّة، فحاول مَْو الدّين الإسلاميّ، و تَْيِيد علومها ومناهجها
وأحكامها، وتعطيل نصوصها الشرعيّة، وف رْض أفكاره ومناهجه التّغريبيّة بشكلٍ مباشر، فاحتاج
هذا الاتاه إلى تغليف نظريّاته بغلافٍ شرعيّ لِ قب ل ها المُجتمع الإسلاميّ المُعظِّم لنصوص الوحي
المُقدَّسة التي لا يأتيه الباطل مِن بين يديه ولا مِن خلفه ، ولمْ يجد بُدّاً مِن البحث في الشريعة، - -
ون بْشِ التّّاث الإسلاميّ عن أيّ شيءٍ يعتضِد به لتمرير أهوائه، وتنفيذ مشروعه الحداثّ ، فكانت
)نظريّ ة المقاصد( وِجْ هت ه، ف فرّ غ المقاصد مِن مقاصدها، والنُّصوص من معانيها، وتا و ز ها جملةً
وتفصيلاً، بِ دعوى أنَّ المُهِمَّ هو رعاية المصلحة، وجعل المقاص د ما رآهُ وما ق ص ده، لا ما قص ده
أذهان الناس بمفاهيم غربيّة، ونظر إلى فك
الشّارع الحكيم، ف عبّأ رة المقاصد كبديل عن الأصول
والقواعد الفقهيّة والمناهج التي حكَّ مها علماء الإسلام طيلة أربعة عشر قرنا .
والهدف الواضح والجلِِّ من المقاصد والتّ جديد والاجتهاد عند هذا الاتاه الحداثّ هو : إبطال
الشريعة الإسلامية وأحكامها، وإضفاء الشّرعيَّة الفقهيّة و الأصولّة، وإسقاط النّصوص المقدّسة
المُ حكَّ مة وتاوزها جملةً وتفصيلاً، لكي ينقلب الحلال حراماً والحرام حلالاً .
فهذا البحث يتناول الاتاه الحداث المعاصر في علم مقاصد الشريعة الإسلامية من ن واحِي
مختلفة، بالنظر إلى رُوَّادِه وتوظيفاتِه ومصادره وأصوله وأهدافه، وهي مَاولةٌ لن قْدِ هذا الاتاه
الحداث، ودِ راسة نظريَّاتِه وأفكاره وآرائِه ال مقاصديّة، وأهميّة البحث أنّه يُعِينُ على نقْضِ انحرافاتِ
الأفكار الدَّخِيلة وب ي انِ فسادها .
عرَّفْتُ الحداث ة الغربيّة، وت رْ جمْتُ لمُع ظمِ أعلامها الغربيِّين، و ر جعْتُ إلى مصادرها الأصليّة،
و تَ دَّثْتُ عن الحداثة العربيّة، وب يَّنْتُ التَّ شابُه بين الحداثيِّين، وأنَّهما مِن مصدرٍ واحد، و عرَّفْتُ
عِلْ م المقاصد الشّرعِيَّة، وقُمْتُ بِِ مْعِ قواعده و ض وابِطِ إعْ مالِه وطُرُق استنباطِهِ، كما حا ولْتُ
دِ ر اسة الاتاه الحداثّ المُتناوِل لِعِلْم المقاصد، و تَْلِيل مناهِجِهِ و خ صائصِه، و نقْدِ أصوله، واتَّب عْتُ
في البحث ال من هج ال وصْفِِ التَّحْليلِ النَّقدي .