Okul Öncesi Dönem Çocukların Mekânda Konumla İlgili Kavramları Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi
Künye
MART, Mehmet, Fatma ALİSİNANOĞLU, Oğuz Serdar KESİCİOĞLU & Şule ERŞAN. "Okul Öncesi Dönem Çocukların Mekânda Konumla İlgili Kavramları Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 21 (2023): 479-503.Özet
Çocuklar için mekânda konum kavramlarının kazanımı erken yıllarda başlayarak,
okul öncesi dönemde eğitimin etkisi ile hızlı bir ilerleme kaydetmektedir. Bu çalışmada,
okul öncesi eğitime devam eden 83 çocuğun mekânda konum kavramlarını kullanımları
incelenmek için örnek bir resim kullanılmıştır. Çalışmaya dört farklı ilde eğitim gören
43 kız ve 40 erkek çocuk katılmış olup, resimde görülen dokuz farklı kişinin yerleri tarif
edilerek, alınan cevaplar kaydedilip, daha sonra araştırmacıların analizleri sonucu, her bir
kişi için dört farklı (mekanda konum ifadeleri kullanarak tarif edenler, mekanda konum ifadelerini kullanmadan doğru tarif edenler, mekanda konum ifadelerini kullanarak yanlış
tarif edenler ve mekanda konum ifadelerini kullanmadan yanlış tarif edenler) başlık ortaya
çıkarak, bu başlıklara göre değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, çocuklar mekânda
konum ifadelerini kullanarak doğru tarif edenler olduğu kadar mekânda konum ifadelerini
kullanmadan doğru tarif eden cevaplar da olduğu görülerek, genel olarak çocukların
doğru cevabı bildikleri fakat kavramsal gelişimlerin yeterli olmadığı görülmüştür. The acquisition of spatial location concepts for children starts in the early years and
has significant progress with the impact of education in the early years. In this study, a
sample picture was used to examine the usage of the concept of location in space for 83
children attending preschool education. 43 girls and 40 boys attending preschools in four
different cities participated in this research. In the sample picture, the locations of nine
different people were described, and the answers were recorded. Then, four different
categories (those who described using location concepts, those who described correctly
without using location concepts, those who failed to describe using location concepts, and
those who failed to describe without using location concepts) were determined for each
person as a result of the researchers’ analysis. Children’s responses for each person were
evaluated according to these categories. As a result of the research, some answers describe
the children correctly using location concepts as well as those that describe them correctly
without using location expressions. Thus children generally know the correct answer, but
their conceptual development may not be sufficient to describe using conceptual words.