Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Temel Seviyede Konuşma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Sınıf Dışı Öğretim Tasarımı
Citation
ATAŞ, Nebahat, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Temel Seviyede Konuşma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Sınıf Dışı Öğretim Tasarımı, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Yabancılara Türkçe Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Abstract
Bu çalışmada, temel seviyenin içerisinde yer alan A2 seviyesinde öğrenim gören öğrencilerin, konuşma becerisini geliştirmeye yönelik sınıf dışı öğretim tasarımı geliştirilmesi hedeflenmiştir.
Çalışmada hem nicel hem nitel veriler elde edilerek karma yöntem kullanılmıştır. Deney ve kontrol grupları arasındaki başarı farklılıklarını tespit ederek sınıf dışı öğretim tasarımı için hazırlanan etkinliklerin konuşma becerisini geliştirmedeki etkisi ölçülmüştür. Dolayısıyla çalışmanın deseni nedensel karşılaştırmalı desen olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında İbn Haldun Üniversitesinin A2 seviyesinde eğitim alan 30 öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların 8’i erkek, 22’si kız öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma süreci 7 hafta sürmüştür. Deney ve kontrol gruplarının, ön test ve son test başarı puanları Günaydın (2020) tarafından geliştirilen Konuşma Becerisi Değerlendirme Formu ile hesaplanmıştır. Elde edilen veriler arasındaki farkı tespit edebilmek için Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk Testi kullanılmış elde edilen farklılıklar arasındaki anlamlılığı test edebilmek için Mann-Whitney U Testi ve Wilcoxon Eşleştirilmiş Çiftler İşaretlenmiş Sıra Sayıları Testi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonunda deney ve kontrol grubu öğrencilerinin konuşma becerisinin olumlu yönde gelişim gösterdiği fakat gruplarda yer alan kız ve erkek öğrencilerin konuşma becerisinin gelişimine yönelik ön test son test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmadığı tespit edilmiştir. In this study, it is aimed to develop an out-of-class instructional design to improve speaking skills of students studying at A2 level, which is considered as the basic level.
In the study, both quantitative and qualitative data were obtained and mixed method was used. By determining the levels of success among the experimental and control groups, the effect of the extracurricular activities prepared for developing speaking skills was measured. Therefore, the causal-comparative design was applied for the design of the study. The study group of the research consists of 30 students studying at the A2 level of Ibn Haldun University in the 2022-2023 academic year. 8 of the participants are male and 22 are female students. The research process lasted 7 weeks. The pre-test and post-test success scores of the experimental and control groups were calculated by the Speaking Skills Evaluation Form developed by Günaydın (2020). In order to determine the differences in the obtained data, Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk Tests were used and to test the significance of the obtained differences, Mann-Whitney U Test and Wilcoxon Paired Pairs Signed Ordinal Numbers Test were used.
At the end of the research, it was found out that there is not a significant difference between the pre-test and post-test scores for the development of speaking skills of male and female students in the experimental and control groups, while the speaking skills of the experimental group students showed a positive development.