Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Özel Amaçla Öğrenenler İçin İhtiyaç Analizi: Ekonomi ve Finans Türkçesi Öğretimi
Künye
ÇAĞ, Yusuf, Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Özel Amaçla Öğrenenler İçin İhtiyaç Analizi: Ekonomi ve Finans Türkçesi Öğretimi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Yabancılara Türkçe Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Küresel değişim ve gelişimlerle son yıllarda insanların başka milletlerin kültürlerini, yaşantılarını ve dillerini öğrenmeye istek ihtiyaçları hızla artmaktadır. Ülkemiz ise son yıllarda küresel değişimlerin yanında çeşitli bölgesel değişimlere de uğraması sonucunda bu istek ve ihtiyacın en çok odağı olan ülkelerden biri konumuna gelmiştir. Öyle ki Türkiye ve Türkçe, dünya ülkeleri ve dünya dilleriyle bu hususta yarışacak seviyededir. Yabancıların çeşitli sebeplerle ülkemize ilgisi ne kadar yoğun olsa da maalesef “yabancılara Türkçe öğretimi” aynı düzeyde yeterli değildir. Özellikle çalışmamızda konu edinilen “özel amaçlı Türkçe” hususunda ihtiyaç var olduğu saptanmış ancak literatürda bu ihtiyaçları karşılayacak yeterli sayıda çalışmaya rastlanamamıştır. Özel amaçlı Türkçe öğretimini birçok açıdan genel amaçlı Türkçe öğretiminden farklılaşarak kendine ait ihtiyaç ve gereksinimleri ile müstakil bir alan hüviyeti kazanmıştır. Bu bağlamda özel amaçlı Türkçe’nin bir alt başlığı olarak “ekonomi ve finans Türkçesi” için tasarlanacak öğretim süreçlerine temel oluşturması amacıyla öğrencilerin özel dil ihtiyaçlarını saptayarak bu ihtiyaçların analiz edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında, ekonomi ve finans alanında çalışan 8 adet iş insanı, yabancılara Türkçe öğretimi faaliyeti sürdüren 17 adet Türkçe öğreticisi ve ülkemize ekonomi ve finans alanlarında çalışmak amacıyla gelen 25 yabancı öğrenciden oluşan üç farklı katılımcı ile ihtiyaçların analizi çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler yorumlanarak ekonomi ve finans alanında öğrenim görecek ve istihdam edilecek yabancı öğrencilerin iş hayatlarında karşılaşacakları iletişim durumları, bu durumların genel Türkçe derslerinde pratik edilme sıklıkları karşılaştırılmış ve özel amaçlı bir ekonomi ve finans Türkçesi öğretiminin gerekliliği sonucuna ulaşılmıştır. People’s interest to learn about other cultures and language has been rising in recent years. Our country, along with the recent global and various regional changes in the nation, has become the center of this interest deservingly. So much so that Turkey and Turkish language have the capacity to compete with world languages. Even though foreigners’ interest has been prevalent, our adequacy in the “teaching Turkish as a foreign language” field hasn’t been enough to reciprocate and satisfy the interest. We have detected that there are not enough researches made in the literature specifically about the “Special-purpose Turkish” topic. Special-purpose Turkish teaching has variegated from general-purpose Turkish in many ways, Thus; formed a detached, independent figure. In this regard, formulating an “economy and finance Turkish” curriculum as a subheading to Turkish has been aimed to answer the students’ specific needs from language. The data of the study were obtained from the needs analysis questionnaires that applied to three different groups that are 8 businessmen, 17 Turkish language teachers and 25 foreign students who came to our country to work in economy and finance. By rendering the data we obtained foreign students who are going to study and be employed in the finance and economy field, their situation in communication and the repetition frequency of these situations’ in Turkish Language courses have been compared and a special purpose finance Turkish education has been seen as necessary as conclusion.