Okul Öncesi Çocuk Kitaplarında Ailenin İşleniş Şekilleri (1980-2023)
Künye
USLU, Merve, Okul Öncesi Çocuk Kitaplarında Ailenin İşleniş Şekilleri (1980-2023), Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Türk Dili ve Edebiyatı Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Okul öncesi çocuk kitaplarında ailenin işleniş şekillerinin 1980 – 2023 aralığı
içinde incelendiği bu çalışmada, çocuğun aile içindeki konumunu daha net
anlayabilmek adına aile tipleri ve çocuk ile ebeveynin iletişimi hususunda ebeveyn
tutumlarına odaklanılmıştır. Çocuğun rol model aldığı ebeveyn tipini görmek
amacıyla tarihsel ve toplumsal değişimlerin aile üzerinden okunarak açıklanmasına
çalışılmıştır. Tüm bu açıklamalar yapılırken çocukluğun küçük yetişkin biçiminde
tanımlandığı dönemlerden on beşinci yüzyıl ortalarında çocukluğun icadı sonrası
okuma yazma yeterliğine dayandırılan anlayışla birlikte okullaşma sürecine
ulaşılmıştır. Ardından da öncelikle burjuva ailelerde var edilen çocukluğun, devlet
için geleceğin teminatı ve büyük bir yatırım olarak görüldüğünden bahsedilmiş,
günümüzde geldiği noktada ise, uzman bilgisiyle performansa dayalı
anne/babalıktan, çocuk merkezli ailelerden söz edilmiştir. İncelenen çocuk
kitaplarında modernleşme ile kategorize edilen ailenin standart tanımlar içine dahil
edilemediği görülmekle birlikte, bahsi geçen kitaplardaki hikâyeler içinde en yaygın
temsilin de çekirdek aile olduğu sonucuna ulaşılmaktadır. Bundaki en büyük etmen,
toplumsal değişimlerin gözle görülür bir şekilde gerçekleşmesidir. Ayrıca anne artık
iş hayatına dahil olmuş, babanın evi geçindirme sorumluluğu paylaşılmış, böylece
daha katılımcı ve esnek olan aile yapısının çocuk kitaplarındaki temsili de artmıştır.
Öte yandan, ailenin çözülmesinden duyulan endişeyle geleneksel cinsiyet rollerinin
ifade bulduğu çocuk kitaplarının da günümüzde var olduğu görülmektedir.
Günümüzde yayımlanan kitaplara baktığımızda çocuğunun ihtiyaçlarına karşı
duyarlı, ilgi ve beklentilerini karşılayan, onunla vakit geçiren ilgili destekleyici bir
baba figürüyle karşılaşmaktayız. Üstelik babanın merkeze alındığı kitapların sayısı
da oldukça fazladır. Geçmişte yayımlanan kitaplara bakıldığında ise bunun tersi bir
durum söz konusudur, bu kitaplarda annenin daha çok yer bulduğu görülmüştür.
Yakın tarihlerde basılmış okul öncesi çocuk kitaplarının “egemen baba”yı içerse bile
bu baba tipinin çocuğuyla ilgilendiği görülür. Bakım verme noktasındaki örnekliğe
ise yalnızca eşitlikçi aileyi temsil eden kitaplarda rastlanmaktadır. İncelememize
dahil edilen kitapların büyük kısmında ilgili, destekleyici ebeveyn tutumu örnekliği
sunulmuştur. In this study, which examines the way the family is handled in preschool
children's books between 1980 and 2023, the focus is on family types and parental
attitudes regarding the communication of the child and the parent in order to better
understand the position of the child in the family. In order to see the type of parent
that the child takes as a role model, it has been tried to explain the historical and
social changes through the family. While all these explanations were being made, the
schooling process was reached with the understanding based on literacy proficiency
after the invention of childhood in the middle of the fifteenth century, from the
periods when childhood was defined as a small adult. Then, it was mentioned that the
childhood created in bourgeois families was seen as a guarantee of the future and a
great investment for the state, and at the point it has reached today, performancebased
parenting with expert knowledge, child-centered families were mentioned.
Although it is seen that the family categorized by modernization in the examined
children's books cannot be included in the standard definitions, it is concluded that
the most common representation among the stories in the mentioned books is the
nuclear family. The biggest factor in this is the visible realization of social changes.
In addition, the mother is now involved in business life, the father's responsibility for
providing for the house is shared, so the representation of the more participatory and
flexible family structure in children's books has increased. On the other hand, it is
seen that there are children's books in which traditional gender roles are expressed
with the concern of the dissolution of the family. When we look at the books
published today, we encounter a supportive father figure who is sensitive to the needs of his child, meets his interests and expectations, and spends time with him.
Moreover, the number of books in which the father is the center is quite high. When
we look at the books published in the past, the opposite is the case, it was seen that
the mother found more place in these books. It is seen that this type of father is
interested in his child, even if the preschool children's books published recently
include the "dominant father". The exemplary care at the point of care can only be
found in the books that represent the egalitarian family. Most of the books included
in our review provided examples of relevant, supportive parenting attitudes.