Dijital Oyunlarda Mekân Algısının Oluşmasında Görsel Kurgu Sorunları ve Bir “Fantastik” Mekân Kurgu Uygulaması
Künye
ALBAYRAK, Enis, Dijital Oyunlarda Mekân Algısının Oluşmasında Görsel Kurgu Sorunları ve Bir “Fantastik” Mekân Kurgu Uygulaması, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Grafik Tasarım Anasanat Dalı Grafik Tasarım Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Dijital oyun sektörü, Avrupa’da başlayan Sanayi Devrimi’nden sonra hızla
gelişen televizyon ve film sektörüne rakip olarak hızla büyümektedir. Oyun
satışlarının artması oyun tasarımına ilgiyi de artırmakta ve günümüzde dünya çapında
çeşitli üniversitelerde dijital oyun tasarımı konusunda lisans ve yüksek lisans
programları açılmaktadır.
Dijital oyunlarda mekân tasarımı, görsel algıyı yönetmede ve yönlendirmede
en önemli unsurlardan biridir. Dijital oyunda mekân, oyunun hikayesinin geçtiği ve
karakterlerin birbiri ile etkileşim içinde olduğu ortamlara denilmektedir. Zihinde
tasavvur edilen biçim ve şekillerle, teknolojinin getirdiği yenilikler kullanılarak sanal
bir atmosfer oluşturmak mümkündür. Bu atmosfer, aktarılmak istenen fikir ve
düşüncenin sergilenmesine olanak sağlar. Gerçek hayatta da olduğu gibi mekânların
insanları yönlendirme etkisinin olduğu bilinmektedir. İnsanlar mekânları belli bir
hiyerarşi ve düzen içerisinde kurgulayarak bir yaşam alanı oluştururlar. Bu yaşam alanı
içerisinde sosyalleşir ve günlük yaşamlarını devam ettirirler. Dijital oyunlarda da
mekân tasarımı benzer şekilde işlemektedir.
Temel tasarım ilkelerinden olan renk, biçim, doku, ışık gibi unsurların mekân
algısı üzerinde psikolojik etkilerinin olduğu bilinmektedir. Bu etkilerin doğru ve etkili
kullanımı mekânın algısının güçlenmesinde büyük rol oynamaktadır. Ancak dijital
oyunlarda sözü geçen temel tasarım ilkelerinden taviz verildiğinde ve/ya ilkeler
yeterince önemsenmeyip bir oyun kurgusu hazırlandığında, mekân algısının
oluşmasında birtakım sorunların meydana geldiği görülmektedir. Bu da oyuncunun
mekânı algılamakta güçlük çekmesine ve mekân algısının net bir şekilde
oluşmamasına yol açabilmektedir.
Dijital oyun sektöründeki gelişmelerin hızı alanda yapılacak çalışmalara
duyulan ihtiyacı ortaya koymaktadır. Bu tezde dijital oyunlarda mekân algısının
oluşmasında görsel kurgu sorunlarının ele alınması ve fantastik kavramı üzerinde bir
mekân tasarımı uygulaması yapılması planlanmaktadır. The digital game industry is growing rapidly as a competitor to the rapidly
developing television and film industry after the Industrial Revolution that started in
Europe. The growth in sale rates of digital game increases the interest in game design,
and today, undergraduate, and graduate programs in digital game design are opened in
various universities around the world.
Spatial design in digital games is one of the most important visual elements in
managing and directing visual perception. In digital games, the place is called the
environment where the story of the game takes place, and the characters interact with
each other. It is possible to create a virtual atmosphere by using the forms and shapes
envisioned in the mind thanks to the innovations brought by technology. This
atmosphere allows to display the idea and thought which is wanted to be conveyed. It
is known that places have the effect of directing people, as in real life. People create a
living environment by constructing spaces in a certain hierarchy and order. They
socialize in this living environment and continue their daily lives. Spatial design works
in a similar way in digital games.
It is known that elements such as color, form, texture, and light, which are
among the basic design principles, have psychological effects on the perception of
space. The correct and effective use of these instruments play a major role in
strengthening the perception of the space. However, it is seen that some problems
occur in the formation of the perception of space when the basic design principles
mentioned in some digital games are compromised or a game setup is created by not
paying enough attention. This may cause the gamer to have difficulty in perceiving the
space and the perception of space may not be formed clearly.
The speed of developments in the digital game industry reveals the need for
studies in the field. In this thesis, it is aimed to analyze visual fiction problems in the
formation of space perception in digital games and to make a space design application
on the concept of fantastic.