Okul Öncesi Çağı Çocukların Kaygı Durumlarına Göre Covid-19 Algısının İncelenmesi
Citation
ŞUGÜNEŞ, Ayşenur, Okul Öncesi Çağı Çocukların Kaygı Durumlarına Göre Covid-19 Algısının İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Yüksek Lisans Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Abstract
Bu araştırmada, okul öncesi çağı çocukların kaygı durumlarına göre Covid-19 algısının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 3-6 yaş arasında 100 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenolojik yaklaşım kullanılmıştır. Araştırmada iki farklı veri toplama aracından yararlanılmıştır. Katılımcıların demografik bilgilerini ölçmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen, içerisinde katılımcıların yaşı, cinsiyeti, kardeş sayısı, kaçıncı çocuk olduğu, anne-baba eğitim durumu, anne-baba çalışma durumu, eğitim gördüğü okul türünü sorgulayan bilgilerin yer aldığı “Demografik Bilgi Formu” kullanılmıştır. Demografik bilgiler kaygı açısından derinlemesine incelenerek birbirlerini etkileme durumları araştırılmıştır. Araştırmada kullanılan bir diğer veri toplama aracı ise Hakan Şahin tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Okul Öncesi Çocuklarda Anksiyete (Kaygı) Ölçeği (Öğretmen Formu)” dur. “Okul Öncesi Çocuklarda Anksiyete (Kaygı) Ölçeği (Öğretmen Formu)” kullanılarak 100 çocuktan en yüksek ve en düşük kaygı düzeyine sahip olan 40 çocuk seçilmiş ve Covid-19’u nasıl algıladıklarıyla ilgili resim yapmaları istenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre kaygının yüksek olma durumu ile yaş benzer bulunmuş, yaşın artmasıyla birlikte kaygı düzeyinin düştüğü bulunmuştur. Erkek çocukların kız çocuklara göre daha yüksek kaygıya sahip olduğu, kız çocuklarının ise daha düşük kaygılı olduğu bulunmuştur. Kardeş sayısı, kardeş sırası, anne ve baba eğitim durumu, anne ve baba çalışma durumu, devam edilen okul türü ile kaygı düzeylerinin benzerlik gösterdiği bulunmuştur. Kaygı düzeyi nispeten yüksek olan ve düşük olan 40 çocuğun yapmış olduğu resimler incelendiğinde ise kaygı düzeyi yüksek çocuklar daha çok hastalık ve onu çağrıştıran figürleri çizmişlerdir. Kaygı düzeyi düşük olan çocuklar ise resimlerinde hastalık ve onu çağrıştıran figürlerin yanı sıra
koruyucu figürlere daha sık yer vermiştir. Çocukların çizmiş olduğu resimler tema açısından incelendiğinde ise kaygı düzeyi yüksek olan çocuklar resimlerinde en fazla ‘virüs’ ve ‘korku’ temalarına yer verirken, kaygı düzeyi düşük olan çocuklar resimlerinde en fazla ‘hastalık’ ve ‘mutluluk’ temalarına yer vermiştir. Elde edilen sonuçlara göre kaygı düzeyinin yüksek olması ile resimlerde çizilen nesne sayısı ve resim çizilirken kullanılan renkler benzerlik göstermektedir. In this research, it was aimed to examine the perception of Covid-19 according to the anxiety levels of pre-school children. One hundred children aged 3-6 years were included in the study. The phenomenological approach, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. Two different data collection tools were used in the study. In order to measure the demographic information of the participants, a "Demographic Information Form" was used, which was developed by the researcher and included information about the participants' age, gender, number of siblings, the number of children they had, the education level of the parents, the employment status of the parents, and the type of school they attended. Demographic information was examined in depth in terms of anxiety and their effects on each other were investigated. Another data collection tool used in the research is the “Study of Adaptation of the Pre-school Anxiety’s Scale in Children to Turkish” developed by Hakan Şahin. Using the " Study of Adaptation of the Pre-school Anxiety’s Scale in Children to Turkish", 40 children with the highest and lowest levels of anxiety were selected from 100 children and were asked to draw pictures about how they perceived Covid-19. According to the results of the research, it was found that the state of being high in anxiety was similar to age, and it was found that the level of anxiety decreased with increasing age. It has been found that boys have higher anxiety than girls, and girls have lower anxiety. It was found that the number of siblings, sibling rank, mother and father education level, mother and father working status, type of school attended and anxiety levels were similar. When the pictures made by 40 children with relatively high and low levels of anxiety were examined, the children with high levels of anxiety drew mostly the disease and the figures that evoke it. Children with low levels of
anxiety, on the other hand, included protective figures more frequently in addition to illness and figures that evoke it. When the pictures drawn by the children were examined in terms of themes, the children with high levels of anxiety mostly included the themes of 'virus' and 'fear', while the children with low level of anxiety included the themes of 'illness' and 'happiness' the most in their paintings. According to the results obtained, the high level of anxiety and the number of objects drawn in the pictures and the colors used while drawing the pictures show similarities.