dc.contributor.author | Sönmez, Serap Ekizler | |
dc.date.accessioned | 2024-03-15T06:39:46Z | |
dc.date.available | 2024-03-15T06:39:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | en_US |
dc.identifier.citation | SÖNMEZ, Serap Ekizler. "İslam Öncesi ve Sonrası ile Ayasofya Camii Geometrik Desenlerinin Mukayeseli Analizi". Art-Sanat Dergisi, 21 (2024): 289-321. | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuarts/issue/83174/1438307 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/4810 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Ayasofya Camii’nde yer alan geometrik desenlerin pergel-cetvel (çizgilik) konstrüksiyonu ile çizimine ve
arkalarında yatan geometrik sistemlere odaklanılmıştır. Neredeyse tüm İslam coğrafyasında sayısız örnekle ve özellikle 9.
yüzyıldan sonra daha ileri pergel-cetvel konstrüksiyon bilgisi gerektiren tasarımlarla karşımıza çıkan geometrik desenleri
İslam Dönemi’nin âdeta bir kimliği hâline getiren özellikler vardır. Bilim ve sanatın kesişim kümesinde olan geometrik
desenler, genellikle yapısındaki geometri göz ardı edilerek sadece tespitler üzerinden bilimsel çalışmalara yansımaktadır.
Pergel-cetvel konstrüksiyonu ile bir desenin inşası kaynağını Öklid (MÖ 3. yüzyıl) geometrisinden almaktadır.
Bu çalışmada, geleneğe ait olan bu inşa metodu kullanılarak Ayasofya Camii’nde yer alan desenlerin analizleri yapılmış ve
İslam Öncesi Dönem uygulamaları ile sonrasında ortaya konulan desenler mukayese edilmiştir. Ayasofya özelinde yapılan
bu mukayese ile birlikte genel bir İslam öncesi ve sonrası sürecine dair değerlendirmede bulunulmuştur. Desenlerin
analizinde ilk kez bu makale ile literatüre kazandırılan “nizamî” kelimesine açıklık getirilerek doğru bir konstrüksiyon
için önemine değinilmiştir. Bunların neticesinde genel olarak geometrik desenleri tanımlarken kullanılan başlıklarda
“İslam” kelimesinin yer almasının sebepleri masaya yatırılmıştır. İlave olarak cami minberinde yer alan desenlerin yapısı
üzerinden Ayasofya Camii minberinin tarihlendirilmesine dair bir öneride bulunulmuştur. Bu çalışma ile birlikte sanat
tarihi bağlamında ele alınan geometrik desenlerin analiz boyutu ile bilim tarihi, hatta kültür tarihi yazımı için de bir
vesika değeri taşıyıp taşımadığı sorgulanmıştır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Üniversitesi Yayınevi | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.26650/artsanat.2024.21.1353894 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Geometrik Desen | en_US |
dc.subject | Türk-İslam Sanatı | en_US |
dc.subject | Ayasofya Camii | en_US |
dc.subject | Minber | en_US |
dc.subject | Nizamî Desen | en_US |
dc.title | İslam Öncesi ve Sonrası ile Ayasofya Camii Geometrik Desenlerinin Mukayeseli Analizi | en_US |
dc.title.alternative | Comparative Analysis of Geometric Patterns of Hagia Sophia Mosque in Pre-Islamic and Post-Islamic Periods | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Art-Sanat Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi | en_US |
dc.contributor.authorID | https://orcid.org/0000-0002-7190-124X | en_US |
dc.identifier.issue | 21 | en_US |
dc.identifier.startpage | 289 | en_US |
dc.identifier.endpage | 321 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Sönmez, Serap Ekizler | |