19. Yüzyıldan Günümüze Tünel-Karaköy Aksı: Mimari ve Sosyal Değişim
Citation
ÖZKARA, Ayşe Nur, 19. Yüzyıldan Günümüze Tünel-Karaköy Aksı: Mimari ve Sosyal Değişim, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim EnstitüsüMimarlık Anabilim Dalı Mimari Koruma-Restorasyon Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Abstract
Bu çalışmanın konusu; Tünel ve Karaköy meydanlarıyla, bu iki meydanın
arasındaki aksı oluşturan, Galip Dede, Yüksek Kaldırım ve Kemeraltı caddelerinin
mimari ve sosyal değişimidir. Tünel ve Karaköy arasında kalan ve bu önemli iki
merkezi birbirine bağlayan bir aks üzerinde konumlanan bu caddelerle meydanlar;
Beyoğlu İlçesi’nin Arap Cami, Asmalı Mescit, Bereketzade, Kemankeş Karamustafa
Paşa, Müeyyetzade ve Şahkulu mahalle sınırları dahilindedir. Çalışma aksı (Galip
Dede, Yüksek Kaldırım ve Kemeraltı caddeleri), bulunduğu konum ve kent tarihi
açısından İstanbul’un en önemli kentsel akslarından biridir. Geçmişte surlarla çevrili
Galata ve onun uzantısı olan Pera arasında ilişki kurulmasını sağlamış ve özellikle
XIX. yüzyıldan günümüze birçok değişimin parçası olmuştur. Tez kapsamında da
bölgedeki tarihsel süreç göz önünde bulundurularak caddelerin ve meydanların mimari
ve sosyal değişimi analiz edilmiştir.
Analiz sürecinde çeşitli araştırma verilerinin yanı sıra çağdaş ölçüm ve
belgeleme tekniklerinden yararlanılmıştır. Çalışma kapsamında arşiv kaynakları
(planlar, gravürler, minyatürler, kadastral ve tarihi haritalar, imar planları eski
fotoğraflar, uydu fotoğrafları, panoramalar) ile saha gözlem ve çalışmalarının (fotoğraf
çekimi, binaların kullanımıyla ilgili ticari yapılardaki kişilerle görüşme) yanı sıra 3D
Lazer Tarama, rölöve, harita karşılaştırma gibi birçok farklı ölçüm ve belgeleme
tekniği kullanılmıştır.
Tez çalışması dört bölümden oluşmaktadır. Birinci Bölümde Galata ve Pera
bölgelerinin tarihsel süreci, İlk Çağ’dan XXI. yüzyıla kadar incelenmiştir. Çalışmanın
İkinci Bölümünde ise Tünel-Karaköy aksının mevcut durumu, XIX. yüzyıldan XXI.
yüzyıla kadar olan dönem kapsamında mimari ve sosyal açıdan ele alınmaktadır.
Üçüncü Bölüm, tezin temel araştırma konusu olan “XIX. yüzyıldan Günümüze Tünel-
Karaköy Aksı: Mimari ve Sosyal Değişim”inin analiz edildiği kısımdır. Dördüncü ve
son bölümünde ise tezin analizlerle tespit edilmiş olan verilerin değerlendirmesiyle
birlikte aksın silueti üzerine tezde getirilen öneriler yer almaktadır. The subject of this study is the architectural and social transformation of Galip
Dede, Yüksek Kaldırım, and Kemeraltı streets, which form the axis between the Tünel
and Karaköy squares. These streets and squares, located on an axis that connects these
two important centers, are within the boundaries of the Arap Cami, Asmalı Mescit,
Bereketzade, Kemankeş Karamustafa Paşa, Müeyyetzade, and Şahkulu neighborhoods
of the Beyoğlu District. The study axis (Galip Dede, Yüksek Kaldırım, and Kemeraltı
streets) is one of Istanbul’s most important urban axes in terms of its location and urban
history. In the past, it facilitated the relationship between the walled areas of Galata
and its extension, Pera, and has been a part of numerous changes, especially from the
19th century to the present day. Within the scope of the thesis, the architectural and
social transformation of the streets and squares has been analyzed, taking into account
the historical process in the region.
In the analysis process, various research data as well as contemporary
measurement and documentation techniques have been utilized. Within the scope of
the study, archival sources (plans, engravings, miniatures, cadastral and historical
maps, urban plans, old photographs, satellite images, panoramas) and field
observations and studies (photography, interviews with individuals in commercial
structures related to the use of buildings) have been used, as well as various
measurement and documentation techniques such as 3D Laser Scanning, surveying,
map comparison.
The thesis consists of four parts. In the first part, the historical process of the
Galata and Pera regions is examined from ancient times to the 21st century. The second
part of the study focuses on the current state of the Tünel-Karaköy axis, considering
the architectural and social aspects from the 19th century to the 21st century. The third
part analyzes the main research subject of the thesis, “The Tünel-Karaköy Axis from
the 19th Century to the Present: Architectural and Social Transformation.” The fourth
and final part presents the evaluation of the data identified through analysis in the
thesis, along with recommendations for the silhouette of the axis.