Duyusal-Davranışsal-Olay Eksenli Algısal Mekanın Çoklu Duruma Uygulanan Fenomenolojik İnşacı Temellendirilmiş Kuram Karma Deseni Yoluyla Animasyon Filmleri ile Elde Edilmesi
Künye
YÜKSEL, Zeynep Sena, Duyusal-Davranışsal-Olay Eksenli Algısal Mekanın Çoklu Duruma Uygulanan Fenomenolojik İnşacı Temellendirilmiş Kuram Karma Deseni Yoluyla Animasyon Filmleri ile Elde Edilmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı, İstanbul 2023.Özet
Mekansal deneyimdeki "algısal mekan"ı anlamak, anlamlandırmak ve
(olanaklı ise) temsil etmek üzerine bir hedef ile, araştırmanın özgün değerini
belirleyen "çevresel psikoloji" ve "olay-mimarlık" prensiplerinin birlikte ele alınarak
"algısal mekan"a ayrı ayrı ve/veya birbirleri ile ilişkilenerek nasıl bir katkı
sağladığının tespit edilmesi, araştırmanın omurgasını oluşturmaktadır.
"Algısal mekan"ın ne olduğunu ve nelere etki ettiğini daha iyi anlayabilmek,
insanın iyi olma hallerini daha da iyileştirebilmek, algısal mekanlar içerisinde daha
zengin deneyimler yaşayabilme yollarını bulabilmek, tasarıma girdi oluşturarak
fiziksel mekanların tasarımı, planlaması ve yönetimi adına mekanların ne türden
algısal deneyimlere yol açacağını anlayabilmek, insanların ihtiyaçlarını daha iyi
karşılamak, daha iyi yerleşim yerleri ve çevreler tasarlayabilmek, insanların sağlıklı
yaşamlarını sürdürebilmelerini sağlamak için "algısal mekan"ın sorgulamaya
açılması gerekli görülmektedir. Bu sebepler doğrultusunda "algısal mekan"ın farklı
disiplinerarası eksenler ile mimarlık-psikoloji-sinema arakesitinde ele alınarak insan
hayatına daha farklı yönlerden nasıl hizmet edebileceğini sorgulayabilmek adına
problem olarak tespit edilmektedir.
Araştırma kapsamında "yakınsak (konverjant)" düşünme gerçekleştirilerek
"bibliyometrik analiz" tekniği ile "sistematik literatür taraması (systematic literatüre
review)" ve "yakınsak (konverjant)" ile "ıraksak (diverjant)" düşünmenin eş zamanlı
olarak uygulanması doğrultusunda "fenomenolojik inşacı temellendirilmiş kuram
karma deseninin uygulandığı çoklu durum çalışması" yürütülerek mekansal
deneyimdeki "algısal mekan"a ilişkin deneyimin soyut teorik bir anlayışı olan özgün
"inşacı temellendirilmiş kuram"ın bilimsel ortama kazandırılması hedeflenmektedir.
"Bibliyometrik analiz" tekniği ile gerçekleştirilen "sistematik literatür
taraması" kapsamında, mevcut araştırma akışlarının panoramik görüntüsü, bütüncül
olarak geniş bir perspektiften görülmesini sağlanmaktadır. Mevcut literatür
kapsamında "çevresel psikoloji" prensibini ele alan bilimsel araştırmalar, "mekansal
deneyim", "mekan kavramı", "duyumsama", "algılama", "bilişsel süreçler",
"mekansal davranış" konularını ele alır iken; "olay-mimarlık" prensibini ele alan
bilimsel araştırmalar ise "olay", "program", "şiddet", "sekans", "ihlal", "montaj",
"notasyon", "Bernand Tschumi’nin olay temsil diyagramlarını ve sinematografik
anlatımlarını" ele almaktadır. "Çevresel psikoloji" ve "olay-mimarlık" prensiplerinin
temel ilgi alanları bu çerçevede yürütülür iken mekansal deneyimdeki "algısal
mekan"ı elde etmek noktasında "çevresel psikoloji" ve "olay-mimarlık" prensiplerini
birlikte ele alan araştırma, bu noktada özgün bir değere sahiptir.
"Fenomenolojik inşacı temellendirilmiş kuram karma deseninin uygulandığı
çoklu durum çalışması" kapsamında ise araştırmanın esas yöntemsel yaklaşımı olan
"temellendirilmiş kuram, inşacı desen"in adımları uygulanmaktadır. "Durum
çalışması" gerçekleştirilerek "çevresel psikoloji" ve "olay-mimarlık" prensiplerinin
arakesitinde "durum dokümanları" olarak belirlenen iki tane iki boyutlu animasyon
filmi (101 Dalmaçyalı I ve 101 Dalmaçyalı II) belirlenerek veri toplama kaynağı
sınırlandırılmaktadır. "Durum dokümanları" olan animasyon filmleri üzerinden
gerçekleştirilen "fenomenolojik" bir deneyim ile yapılandırılan "inşacı
temellendirilmiş kuram"ın bilimsel ortamda yol gösterici bir konumda olması
hedeflenmektedir.
Araştırmada birinci bölüm, "giriş" bölümüdür: Araştırmanın amacı, önemi ve
özgün değeri, problemi, yöntemi, kapsamına yer verilmektedir. İkinci bölüm,
"sistematik literatür taraması ve kuramsal çerçeve" bölümüdür: Sistematik literatür
taraması, algısal mekan için bibliyometrik analiz tekniği ile elde edilmektedir.
Kuramsal çerçeve, "çevresel psikoloji" ve "olay-mimarlık" prensiplerinin temel ilgi
alanlarını ele almaktadır. Üçüncü bölüm, "yöntem: fenomenolojik inşacı
temellendirilmiş kuram karma deseninin uygulandığı çoklu durum çalışması"
bölümüdür: Araştırmanın yöntemi ve prosedürü, durum çalışmasının soruları, veri
toplama aşaması, verilerin analizi aşaması, geçerlilik ve güvenilirlik ele alınmaktadır.
Dördüncü bölüm, "bulguların sunulması ve tartışma" bölümüdür: "fenomenolojik
inşacı temellendirilmiş kuram karma deseninin uygulandığı çoklu durum
çalışması"nda gerçekleştirilen kelime kelime kodlama ve olay olay kodlama ile elde
edilen bulgular sunulmaktadır. Mekansal deneyimdeki "algısal mekan"a ilişkin
deneyimin soyut teorik bir anlayışı olan (Charmaz, 2015, s: 23) özgün "inşacı
temellendirilmiş kuram" sunulmaktadır. Beşinci bölüm, "sonuç ve öneriler"
bölümüdür: Araştırmadan çıkarılan sonuçlara ve önerileri yer verilerek algısal
mekanın katmanlanarak sürdürülen potansiyellerine vurgu yapılmaktadır. With an aim to understand, make sense of and (if possible) represent the
"perceptual space" in spatial experience, considering "environmental psychology"
and "event-architecture" principles together which determine the original value of the
research, determining how they contribute by relating with “perceptual space”
separately or associating with each other constitutes the backbone of the research.
In order to better understand what "perceptual space" is and what it affects; in
order to improve human well-being; in order to find ways to have richer experiences
in perceptual spaces; in order to understand what kind of perceptual experiences the
spaces will lead to in the design, planning and management of physical spaces by
creating an input to the design; to better meet people's needs; to design better
settlements and environments; in order to enable people to lead a healthy life, it is
considered necessary to open the "perceptual space" into question. For these reasons,
it is determined as a problem in order to question how "perceptual space" can serve
human life from different aspects by considering different interdisciplinary axes and
at the intersection of architecture-psychology-cinema.
Within the scope of the research, "systematic literature review" is carried out
with "bibliometric analysis" technique through "convergent" thinking, and
"phenomenological constructivist grounded theory based hybrid design which is
applied to multiple case study" is carried out in line with the simultaneous
application of "convergent" and "divergent" thinking. It is aimed to bring the
"constructivist grounded theory" to the scientific environment as an original
approach which is an abstract theoretical understanding of the experience of
"perceptual space" in spatial experience.
Within the scope of the "systematic literature review" carried out with the
"bibliometric analysis" technique, the panoramic view of the current research flows
is provided to be viewed from a holistic perspective. In the current literature,
scientific research dealing with the principle of "environmental psychology"
examines the subjects of "spatial experience", "concept of space", "sensation",
"perception", "cognitive processes", "spatial behavior"; while, scientific studies
dealing with the principle of "event-architecture" include "event", "program",
"violence", "sequence", "violation", "assembly", "notation" and "Bernand Tschumi's
event representation diagrams and cinematographic narratives". While the main areas
of interest of the principles of "environmental psychology" and "event-architecture"
are carried out within this framework, the research, which deals with the principles of
"environmental psychology" and "event-architecture" in order to obtain the
"perceptual space" in spatial experience, has a unique value at this point.
Within the scope of "Phenomenological constructivist grounded theory based
hybrid design applied to multiple-case study", a "case study" is carried out by
applying the "constructivist grounded theory - Kathy Charmaz)" steps, which is the
main methodological approach of the research. Two two-dimensional animated films
(101 Dalmatians I and 101 Dalmatians II) identified as "case documents" at the
intersection of "environmental psychology" and "event-architecture" principles and
the "constructivist grounded theory", which is based on a "phenomenological"
experience realized through these films, is aimed to be in a guiding position in the
scientific environment.
The first chapter of the research is the "introduction" section: which includes
the purpose, significance, originality, problem, method, and scope of the research.
The second chapter is the "systematic literature review and theoretical framework"
section: The systematic literature review is obtained through bibliometric analysis
technique for the perceptual space. The theoretical framework addresses the main
areas of interest of "environmental psychology" and "event-architecture" principles.
The third chapter is the "method: phenomenological constructivist grounded theory
based hybrid design applied to multiple-case study" section: The research method
and procedure, the questions of the case study, the data collection stage, the data
analysis stage, validity, and reliability are discussed. The fourth chapter is the
"presentation and discussion of findings" section: The findings obtained through
word-by-word coding and event-by-event coding in "the phenomenological
constructivist grounded theory based hybrid design applied to multiple-case study",
are presented. The original "constructivist grounded theory" with an abstract
theoretical understanding of the experience related to the "perceived space" in spatial
experience (Charmaz, 2015, p. 23) is presented. The fifth chapter is the "conclusion
and recommendations" section: which emphasizes the layered and sustained
potentials of the perceptual space by presenting the conclusions drawn from the
research and providing recommendations.