Yetişkinlerde Kendini Sabotaj: Mükemmelliyetçilik, Öz Eleştirel Ruminasyon ve Metakognitif İnançlarla İlişkisinin İncelenmesi
Künye
MANAV, Arzu Nur, Yetişkinlerde Kendini Sabotaj: Mükemmelliyetçilik, Öz Eleştirel Ruminasyon ve Metakognitif İnançlarla İlişkisinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Kendini sabotaj, kişinin kendi performansına sözel veya davranışsal engeller
oluşturması olarak ifade edilmektedir. Psikolojik iyi oluşu olumsuz etkilemekte ve
erteleme, alkol madde bağımlılığı gibi uyumsuz davranışların ortaya çıkmasına yol
açabilmektedir. Geçmiş çalışmalar mükemmeliyetçilerin, öz-eleştirel ruminasyona
eğilimli bireylerin ve olumsuz üstbilişlere sahip kişilerin başarısızlıktan ve olumsuz
öz-değerlendirmeden kaçınmak için farklı stratejileri kullandıklarını göstermektedir.
Bu çalışmada ise yetişkinlerde mükemmeliyetçilik, öz-eleştirel ruminasyon ve
üstbilişsel inançların kendini sabotaja etkisinin ve bu değişkenler arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 18-65 yaş aralığındaki 351 kişi dahil
edilmiştir. Veri toplama araçları sırasıyla demografik bilgi formu, Kendini Sabotaj
Ölçeği, APS Mükemmeliyetçilik Ölçeği, Öz-eleştirel Ruminasyon ve Üstbiliş Ölçeği-
30 Ölçeğidir. Kendini Sabotaj yordayıcılarının belirlenmesi için Çoklu Doğrusal
Regresyon modelleri kullanılmıştır. Tahmin edilen modeller sonucunda; kendini
sabotaj puanlarına ve demografik değişkenlere göre uyumsuz mükemmeliyetçilik,
uyumlu mükemmeliyetçilik, öz-eleştirel ruminasyon, kontrol edilemezlik ve tehlike,
bilişsel güven, düşünceleri kontrol ihtiyacı puanlarının kendini sabotaj üzerinde farklı
etkiler oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulgular, alanyazındaki bilgiler ışığında
tartışılmıştır. Self-handicapping is defined as creating verbal or behavioral obcstacles to
one's own performance. It negatively affects psychological well-being and may lead
to the emergence of maladaptive behaviors such as procrastination, alcohol and
substance abuse. Past studies show that perfectionists, individuals prone to self-critical
rumination, and people with negative metacognitions use different strategies to avoid
failure and negative self-evaluation. In this study, it is aimed to examine the effects of
perfectionism, self-critical rumination and metacognitive beliefs on self-handicapping
and the relationship between these variables in adults. 351 people between the ages of
18-65 were included in the study. Data collection tools are demographic information
form, Self-Sabotage Scale, APS Perfectionism Scale, Self-Critical Rumination, and
Metacognition Scale-30, respectively. Multiple Linear Regression models were used
to identify Self-Sabotage predictors. As a result of the estimated models; According to
self-handicapping scores and demographic variables, maladaptive perfectionism,
adaptive perfectionism, self-critical rumination, uncontrollability and danger,
cognitive confidence and the need to control thoughts have different effects on selfhandicapping.
The findings were discussed in the light of the information in the
literature.