62. Öğrenci Perspektifinden Bazı Türk Üniversitelerindeki Arapça Hazırlık Programlarında Tercih Edilen Konular
Künye
ELHADKİ, İslam & Zeynep ÜNVER SİNGER. "62. Öğrenci Perspektifinden Bazı Türk Üniversitelerindeki Arapça Hazırlık Programlarında Tercih Edilen Konular". RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 36 (2023): 1062-1088.Özet
Türk Üniversitelerinin Hazırlık sınıflarındaki Arapça öğretim programlarının önemli ölçüde gelişmesine
ve buna bağlı olarak eğitim kitaplarının sayı ve yaygınlığındaki artışa rağmen, kültürel içerikli konular “üst”
konular olarak kabul edilebilir. Şöyle ki bu konular ya yazar tarafından belirlenir ya da bazı
araştırmacılar tarafından hazırlanan, öğrencilerin bilmesi gereken kültürel bilgi listelerinden
öğrenilir. Dolayısıyla bu eğitim setleri, öğrencilere hangi konuları okumak istediklerini sorarak
oluşturulmamıştır. Bunedenle bu araştırma Türkiye'deki Üniversitelerin Arapça hazırlık sınıflarındaki
Arapça programına uygun konuların bir listesini oluşturmayı hedeflemektedir. Araştırmanın temel
sorusu, öğrenci perspektifinden Arapça hazırlık programlarında en sevilen konular nelerdir sorusudur.
Araştırmada betimsel yöntem takip edilmiş olup, veri toplama aracı olarak anket yöntemi
kullanılmıştır. Şöyle ki birincil materyali bizzat öğrencilerin kendilerinden toplanmış olup, sonra bir
grup Arapça eğitim uzmanı tarafından değerlendirilmiştir. Doğruluğu ve geçerliliğinin sağlanması
için araştırmanın hedefi olan bir kısım deneysel örneklem tarafından denenmiş, daha sonra da nihai
anket, üçlü likert ölçeğine göre elektronik ortamda öğrencilere sunulmuştur. Ankete (339) erkek ve
kız öğrenciden oluşan tesadüfî örneklem yanıt vermiştir. Sonuçlar, altı alana dağılmış (57) konunun
bir listesiyle sonuçlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, araştırma örnekleminin tercih ettikleri alanlar
sırasıyla; benlik/kişilik, Arap-İslam kültürü, toplum, Arapça, genel kültür ve dünya olarak
belirlenmiştir. Bu çalışma, Arapça hazırlık programlarında bizzat okumuş veya hala okumakta olan
öğrencilerin tercihlerine dayalı olarak oluşturulan ilk çalışmalardan biri sayılıp, araştırmanın
sonuçları, Türkiye'deki Arapça hazırlık sınıflarındaki programlarda müfredat, ders izlencesi, ders
kitabı ve sınav üretiminde kullanılabilir. Despite the significant expansion of Arabic language education programs for non-native speakers in
preparatory years at Turkish universities, as well as the increase in the number of Arabic language
textbooks and their distribution in Turkish educational institutions, the subjects of cultural content
come from higher intellectual authority, such as the author of the series or some studies that have
developed lists of cultural information that students should know. As a result, these educational series
did not ask students what they wanted to read, what they liked, or which topics they preferred.
Therefore, the aim of this study was to develop a list of topics that would suit the Arabic language
programs in preparatory years at Turkish institutions. The main research question was: What are the
students' favorite topics during Arabic preparation year in Turkish universities? The descriptiveanalytical
research method was used in the study. A questionnaire was utilized as the research
instrument. The basic data for the questionnaire was gathered from the students themselves. These
topics were then compiled into a list, which was verified by a group of Arabic language education
professionals. To validate its validity and reliability, the questionnaire was evaluated by a pilot sample
of the research community. The final questionnaire was distributed to students electronically in the
form of a Likert triad scale, and an accidental sample of 339 male and female students replied. The
findings yielded a list of 57 topics divided into six themes, with the favorite themes for the research
sample rated as follows: self and Arab Islamic culture, society, Arabic language, general culture, and
worldwide. This is one of the first studies based on the preferences of students who have taken or are
now studying the Arabic preparation program. The findings of this study can be applied in Turkish
Arabic preparatory year programs in the areas of curriculum development, textbooks, and language
tests.
Kaynak
RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları DergisiSayı
36Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/rumelide/issue/80407/1369146https://hdl.handle.net/11352/4904