Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Rehberlik ve Psikolojik Danışma Çalışmalarının Değerlendirilmesi
Künye
POLATLAR, Duygu Yalman & Muhammet Übeydullah ÖZTABAK. "Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Rehberlik ve Psikolojik Danışma Çalışmalarının Değerlendirilmesi". Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55.55 (2022): 219-242.Özet
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma
çalışmalarının rehber öğretmenler/psikolojik danışmanlar tarafından değerlendirilmesidir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu, İstanbul’da bulunan 10’u özel, 10’u devlet okulunda görev yapan 20 psikolojik
danışmandan oluşmaktadır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme soruları ile toplanan
veriler, betimsel analiz yaklaşımı ile çözümlenmiştir. Araştırmada, rehberlik program bilgisi, rehberlik
programının uygulanması, okul öncesi öğretmeni ile iş birliği, lisans eğitiminde alınan dersler olmak
üzere dört ana temaya yer verilmiştir. Araştırma sonucunda, psikolojik danışmanlar, rehberlik ve
psikolojik danışmanlık çalışmalarına çok önem vermektedirler fakat buna rağmen okul öncesi
rehberlik programından haberdar olmayanlar da bulunmaktadır. Psikolojik danışmanlar bu kademede,
rehberlik programına özel zaman ayırmamakta, sadece okul öncesi öğretmeninin yönlendirmesiyle
çalışma yapmaktadırlar. Psikolojik danışmanların okul öncesi öğretmeni ile iş birliğinde çalışmaya
çok önem verdikleri görülmektedir. Aynı zamanda profesyonel müdahale gerektirmediği sürece okul
öncesi öğretmeninin de rehberlik çalışmalarına katılması gerektiğini düşünmektedirler. Bu sonuçlara
ek olarak, psikolojik danışmanlar lisans eğitiminde okul öncesi eğitimle ilgili derslere yeterince yer
verilmediğini belirtmişlerdir. Okul öncesi eğitimle ilgili daha fazla ders aldıklarında programa daha
hâkim olacaklarını ifade etmişlerdir. The aim of this research is to investigate the evaluation of school counselors’/ psychological
counselors’ views about the guidance and psychological practices in preschool institutions. In this
research, case study design which is one of the qualitative research methods was employed. The study
group consisted of 20 participants including 10 school counselors working at private schools and 10
at public schools located in Istanbul. The data gathered through the interview questions prepared
by the researchers was analyzed by descriptive analysis approach. In the research, four main themes
were included: school guidance and counseling program knowledge, implementation of the school
guidance and counseling program, collaboration with the preschool teacher, and the courses taken in
undergraduate education. School counselors attached great importance to guidance and psychological
counseling practices. Despite this, there are some who are not aware of the preschool guidance and
counseling program. It was revealed that school counselors don’t allocate special time to the guidance
and psychological program at this grade and did some practices by preschool teacher’s guidance. The
research findings revealed that school counselors attach importance to work in collaboration with the
preschool teacher. At the same time, school counselors were in the opinion that preschool teachers
should participate in psychological counseling and guidance studies at preschool period as long as
these guidance studies do not require professionalism. In addition to these results, psychological
counselors stated that preschool education courses are not sufficiently included in undergraduate
education. They stated that when they take more courses about preschool education, they will have a
more command of the program.
Kaynak
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri DergisiCilt
55Sayı
55Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/68304/1012577https://hdl.handle.net/11352/4918