Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÎdû, İsâm
dc.date.accessioned2024-10-07T13:43:40Z
dc.date.available2024-10-07T13:43:40Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.citationÎDÛ, İsâm. "المعيار الحنفي لنقد الحديث دور أصول الشريعة ومفهوم الكلي والجزئي". Mecelletü Külliyyeti’l-Ulumi’l-İslamiyye, 1 (2020): 141-172.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/5015
dc.description.abstractشهدت القرون الإس لمية الثلاثة الأولى خلافات منهجية متعدِّدة بين مدارس كلامية وفقهية ا وحديثية، ربما كان أبرزها الجدل حول المعايير التي يمكن اتباعها بخصوص نقد الأحاديث النبوية. عكست هذه الخلافات رؤى محدَّدةً ارتبطت بالمقاصد الكلامية أو الفقهية أو التوثيقية التي تبنّاها علماء تلك القرون. يمكن إجمال تلك الرؤى عمومًا في أربعة: العمل )المذهب المالكي( والعدد )مذهب الاعتزال( والعدالة )أهل الحديث( والفقه )المذهب الحنفي(. فقه الراوي كان الجانب الأبرز الذي عُرِف به المذهب الحنفي. حيث نُسِب إليهم التفريق بين رواية العدل الفقيه ورواية العدل غير الفقيه، وتقديم رواية الأول على القياس وتقديم القياس على رواية الثاني. ومنذ تأسيس المذهب الحنفي إلى يومنا هذا، يشغل المتخصِّصين في الفقه والحديث سؤالٌ يتعلق بالمعيار الذي اتبعه المذهب الحنفي في نقد الحديث، وبمدى تمكّن الإمام أبي حنيفة وتلاميذه وأتباع مذهبه من النقد الحديثي. هذا البحث يناقش قضيةً جوهرية في المذهب الحنفي تتعلَّق بمسألة تعارض الخبر مع القواعد الشرعية أو القياس أو أصول القياس، وتطور المذهب وفروعه وتحليلاته بخصوص نقد الحديث، وتكوُّن الكلي وحقيقة استقراء جزئيات الشريعة.en_US
dc.description.abstractİslam tarihinin ilk üç asrı, kelam, fıkıh ve hadis ekolleri arasında yöntemle ilgili birçok tartışmaya tanıklık etmiştir. Belki de bunlar içerisinde en bariz olanı, özellikle hadis tenkidinde uyulacak kıstaslar etrafında dönen tartışmadır. Bu tartışmalar, mezkûr asırlarda yaşayan âlimlerin benimsemiş olduğu, kelâma veya fıkha dair konularla alakalı belirli görüşleri yansıtmaktadır. Bu görüşler genel olarak dört ana başlık bünyesinde özetlenebilir: Bunlar, amel, sayı, adâlet ve fıkıh başlıklarıdır. “Amel” kavramı, Mâlikî fıkhı bünyesindeki en bâriz hadis tenkidi kıstasıdır. Nitekim Medine ehlinin ameli meselesi, çok erken dönemlerde yaşanan, Mâlikî mezhebinin kurucusu İmam Mâlik ile onun Leys b. Sa’d gibi akranları arasındaki tartışmalara konu olmuştur. Bu tartışma Mâlikî mezhebi içinde ve dışında devam etmiş ve mezhebin fıkıh ve hadisle ilgili yanının dayandığı ilmî yapının anlaşılmasını sağlayan metodolojik bir simge haline gelmiştir. Diğer iki nokta olan sayı ve adalet mevzuu ise, İslam tarihinin ilk dönemlerinde genel olarak hadisçiler, özel olarak da mu’tezilî bilginler arasında görülen en büyük tartışma konusu olmuştur. Nitekim ikinci ve üçüncü hicri asırda bu iki kıstastan birinin diğerine göre önceliği üzerine bir dizi tartışma yaşanmıştır. Bu tartışmalar İmam Şâfi’î’nin “er-Risâle” adlı kitabının ve başka hadisçilerle mu’tezilî bilginlerin kitaplarının pek çok sayfasını kaplamıştır. Sonuçta ehli hadis, rivayetleri kabul için baş kıstas olarak “adâlet” kavramını tesis edebilmiştir. Dördüncü nokta (fıkıh) ise, Hanefî mezhebinin kendisiyle tanındığı en belirgin yönüdür. Nitekim fakih olan adaletli râvî ile fakih olmayanın rivayetini birbirinden ayırıp, ilkinin rivayetini kıyastan öncelikli bir delil sayarken, ikincinin rivayetine göre kıyası öncelikli saymak Hanefîlere nispet edilmektedir. Hanefî mezhebinin hadis tenkidi yaparken uyduğu kıstasların ne olduğu ve İmam Ebû Hanîfe, öğrencileri ve mezhebine tabi olanların ne ölçüde hadis tenkidi yapabildikleri sorusu, mezhebin kuruluşundan günümüze kadar fıkıh ve hadis alanında uzmanlaşmış âlimleri meşgul etmektedir. Bu araştırma Hanefî mezhebindeki, rivayetin şer’î kurallar veya kıyas ya da kıyasın esaslarıyla çelişmesi meselesi ile mezhebin gelişmesi, dalları ve özellikle hadis tenkidi mevzuundaki analizleri, ayrıca küllî kaidenin oluşumu ve İslam hukukunun cüz’î meselelerinde istikra metodunun mahiyeti meseleleriyle ilişkili temel bir konuyu tartışmaktadır.en_US
dc.description.abstractThe Muslim perspectives, in terms of ḥadīth criticism, can be categorized into four major perspectives or standards followed by four major Islamic schools in the early period of Islam: Muslim praxis (Mālikī school) number of narrators (Muʿtazilite), moral probity of narrator (the people of ḥadīth Ahl al- ḥadīth) and legal expertise (Ḥanafī school). The Ḥanafī school was known for stipulating the fourth standard: the legal expertise of narrator. It is attributed to this school that it distinguishes between two types of narrators: a narrator who combines a legal expertise and moral probity and a narrator who just has a moral probity. According to this school, the narration of former one precedes the legal analogy whereas the narration of latter one occupies a second rank after analogy. This paper attempts to examine the Ḥanafī perspective, analyzes how Ḥanafī school addresses the contradictory of narration with analogy and legal maxims, traces the evolution of the school, and how the major legal principles and foundations had been built.en_US
dc.language.isoaraen_US
dc.publisherFatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectخبر الآحادen_US
dc.subjectالقياسen_US
dc.subjectالقطعيen_US
dc.subjectالظنيen_US
dc.subjectالكليen_US
dc.subjectالجزئيen_US
dc.subjectالقياس على الأصولen_US
dc.subjectالمذهب الحنفيen_US
dc.subjectابن أبانen_US
dc.subjectالكرخيen_US
dc.subjectÂhâd Haberen_US
dc.subjectKıyasen_US
dc.subjectKat’îen_US
dc.subjectZannîen_US
dc.subjectKüllîen_US
dc.subjectCüz’îen_US
dc.subjectKıyas ala’l-Usûlen_US
dc.subjectHanefi Mezhebien_US
dc.subjectİsa b. Ebanen_US
dc.subjectKerhîen_US
dc.subjectSingular Reporten_US
dc.subjectAnalogyen_US
dc.subjectCertainen_US
dc.subjectProbabilisticen_US
dc.subjectPrincipleen_US
dc.subjectBranchen_US
dc.subjectPrinciple-Based Analogyen_US
dc.subjectḤanafī Schoolen_US
dc.subjectIbn Abānen_US
dc.subjectal-Karkhīen_US
dc.titleالمعيار الحنفي لنقد الحديث دور أصول الشريعة ومفهوم الكلي والجزئيen_US
dc.title.alternativeHadis Tenkîdinde Hanefî Kıstas: Fıkıh Usûlünün Rolü, Küllî ve Cüz’î Kavramlarıen_US
dc.title.alternativeḤanafī’s Criteria of Ḥadīth Criticism: the Role of Islamic Legal Maximsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalMecelletü Külliyyeti’l-Ulumi’l-İslamiyyeen_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, İslâmî İlimler Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümüen_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage141en_US
dc.identifier.endpage172en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster