الضوابطُ الفقهية المتعلقِّة بحدِّ السارقِ
Künye
UBEYD, Ahmed Vecih. "الضوابطُ الفقهية المتعلقِّة بحدِّ السارقِ". Mecelletü Külliyyeti’l-Ulumi’l-İslamiyye, 5 (2022): 152-194.Özet
هذا بحثٌ في بعض الضوابطِ الفقهية المتعلِّقة بحدِّ السارق المستنبطةِ من كتب المذاهبِ
الإسامية المتبوعة، الحنفي، والمالكي، والشافعي، والحنبلي، تناولتُ فيه دراسةَ هذه الضوابط وما ل
يتخرّج عليها من الفروع. وكان جُلُّ اهتمامي أن أشرح الضابطَ مبيِّنًا شرح المفردات لكلِّ ضابط
مع بيان تأصيلِه من الكتاب والسّنّة والأدلّة الأخرى، موثِّقًا كلَّ ضابط من المصادر الأصلية في كلِّ مذهب. وقد سلكتُ النَّمَطَ الوسط من غير اختصارٍ مخلٍّ أو تطويلٍ مملٍّ، مبيِّنًا وجهَ الارتباط بين
الضّابط وبين حدِّ السرقة.
واللهَ أسأل أن يجعل عملي خالصًا لوجهه الكريم، إنّه هو السميع العليم . Bu çalışma, Hanefî, Malikî, Şafiî ve Hanbelî mezheplerinin kaynaklarından hareketle hırsızın haddine ilişkin bazı fıkhî kaidelerle bu kaidelerin füru fıkıhtaki tezahürleri üzerine yapılmış bir araştırmadır. Bu araştırmada, sırasıyla bir fıkhî kaidenin açıklanması, her kaidedeki lafzın Kur’an, Sünnet ve diğer delillerden hareketle detaylı izahının yapılması ve bunların, her ekolün kendi orijinal kaynaklarından ortaya konması şeklinde bir yöntem takip edilmiştir. Son olarak, gereksiz uzatmalara girilmeden ve çok da muhtasar olmayacak şekilde fıkhî kaide ile hırsızlık haddi arasındaki bağlantı gösterilmeye çalışılmıştır. Bu çalışma, Hanefî, Malikî, Şafiî ve Hanbelî mezheplerinin kaynaklarından hareketle hırsızın haddine ilişkin bazı fıkhî kaidelerle bu kaidelerin füru fıkıhtaki tezahürleri üzerine yapılmış bir araştırmadır. Bu araştırmada, sırasıyla bir fıkhî kaidenin açıklanması, her kaidedeki lafzın Kur’an, Sünnet ve diğer delillerden hareketle detaylı izahının yapılması ve bunların, her ekolün kendi orijinal kaynaklarından ortaya konması şeklinde bir yöntem takip edilmiştir. Son olarak, gereksiz uzatmalara girilmeden ve çok da muhtasar olmayacak şekilde fıkhî kaide ile hırsızlık haddi arasındaki bağlantı gösterilmeye çalışılmıştır.