Web of Science Veri Tabanında (2020–2023) Yayınlanan Mimarlık Eğitimi Literatürünün R Studio-Biblioshiny ve VOSviewer Yazılımlarıyla Bilimsel Haritalanması
Künye
BURKUT, Emine Banu. "Web of Science Veri Tabanında (2020–2023) Yayınlanan Mimarlık Eğitimi Literatürünün R Studio-Biblioshiny ve VOSviewer Yazılımlarıyla Bilimsel Haritalanması". Cumhuriyetin 100. Yılında Mimarlık, 3 (2024): 136-153.Özet
Mimarlık eğitimi, bireyi merkeze alarak, bireyin kültürel, sosyal, kentsel-çevresel değerlere karşı sorumluluk duygusuyla inşa etme eylemini gerçekleştirmektedir. Mimarlık eğitimi; tasarım kavramlarını duygu, akıl ve sezgi yoluyla analiz ederek bireysel ihtiyaçlara fiziksel biçim vermeye; mimarlık pratiği bağlamında kavramsallaştırma, tasarlama, anlama ve gerçekleştirme kapasitesini geliştirmesine olanak sağlamaktadır. Mimarlık eğitimin temel hedefleri teknik gereksinimleri estetikle buluşturabilme, erişilebilir ve yaşanabilir mekânlar tasarlama, mimarlık tarihi ve teorileri ile ilgili sanatlar, teknolojiler ve mimari tasarımın kalitesini etkileyen güzel sanatlar bilgisi edinme sürecidir. Bibliyo-metrik analiz, "belirli bir alanın kavramsal yapısını özetleyerek çeşitli alt disiplinler, temalar ve makaleler arasındaki ilişkilerin tanımlanmasını" kolaylaştırmaktadır. "Matematiksel ve istatistiksel yöntemlerin kitaplar ve diğer iletişim ortamlarına uygulanmasıdır", yayınların ya da belgelerin yazar, konu, yayın bilgisi, atıf yapılan kaynaklar vb özelliklerinin niceliksel analizidir" (Cobo vd., 2011; Pritchart, 1969; Al ve Tonta, 2004) Bibliyometrik analizler son yıllarda araştırmalarda önenı kazanmıştır. Belirli bir çalışma aların bilimsel olarak haritalandırılması teoriler, yayınlar ve kavramların görselleştirilmesi ve tanımlanmasına olanak tanımaktadır. Bu çalışma, belirli konularda ve belirli dönemlerde yayınlanan bilimsel çalışmaları raporlamak için hem niceliksel hem de istatistiksel analiz içeren bibliyometrik tekniklerini benimsemektedir (Donihu vd., 2021) Bibliyametrik verilerin analizi, bilimsel yayınları gözden geçirmek, araştırma makalelerini değerlendirmek ve belirli bir dönemdeki eğilimleri ve kalıpları belirlemek niceliksel ölçümleri içeren sistematik ve tekrarlanabilir bir süreçtir (Broadus, 1987). Bu analiz, araştırmacıların literatürü anlamalarına ve çalışmaların bibliyometrik özellikleri arasında birden fazla türde ilişki kurarak bilgi oluşturmayı kolaylaştırmalarına olanak tanımaktadır. Bibliyometrik analizlerin temel amacı araştırmacıların büyük yapılandırılmamış veri tabanları hakkında daha titiz bir anlayış kazanmalarına olanak sağlamaktadır. Bu çalışmada, mimarlık eğitimine odaklanan araştırmaların bibliyometrik analizini tamamlamak için R Studio-Biblioshiny ve VOSviewer yazılımları kullanılmıştır.