Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDişkaya, Feyza Nur
dc.contributor.authorAltuncu, Damla
dc.contributor.authorKarabetça, Aliye Rahşan
dc.date.accessioned2024-12-23T07:44:42Z
dc.date.available2024-12-23T07:44:42Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.citationDİŞKAYA, Feyza Nur, Damla ALTUNCU & Aliye Rahşan Karabetça. "İç Mimarlık Eğitiminde Deneyim Odaklı İnformel Bir Model Önerisi Olarak Mimari Fotoğraf". International Design and Art Journal, 6.2 (2024): 202-216.en_US
dc.identifier.urihttps://www.idajournal.com/index.php/ida/article/view/270
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/5125
dc.description.abstractİç mimarlık eğitimi, öğrencilerin temel beceriler kazanmalarının yanı sıra, günlük deneyimler ve informel öğrenme yoluyla edinilen bilgileri daha etkin kullanabilmeleri için yenilikçi yöntemlere ihtiyaç duymaktadır. Bu bağlamda, mimari fotoğraf, öğrencilerin mekânsal algılarını ve görsel becerilerini geliştirmede önemli bir araç olarak öne çıkmaktadır. Fotoğraf, öğrencilerin görsel dikkat mekanizmalarını harekete geçiren seçici bir deneyim sunmakta; alt-yukarı dikkat süreçleri, öğrencilerin çevrede dikkat çekici ve görsel olarak öne çıkan öğelere yönelmesini sağlarken, üst-aşağı dikkat süreçleri, dikkati görevle ilgili belirli özelliklere odaklayarak dikkat dağıtıcı unsurları bastırma işlevi görmektedir. Böylelikle arama davranışı hem anlık çevresel uyaranlara hem de daha geniş bağlam ve görev odaklı faktörlere dayalı olarak şekillenmektedir. Bu çalışma, öğrencilerin mekânsal özellikleri keşfetme, görsel uyaranları seçme ve yorumlama yeteneklerini artırarak onların çevreyle daha bilinçli bir ilişki kurmalarına katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Çalışmada veriler, iki farklı örneklem grubundan elde edilmiştir. Birinci örneklem grubuna kendi çektikleri fotoğraflar gösterilmiş, ikinci örneklem grubuna ise hazır fotoğraflar gösterilmiş ve göz izleme cihazı ile ölçüm yapılmıştır. Ölçümler Tobii Pro Lab Screen Based Analiz yazılımı ile analiz edilmiştir. Bulgular, informel deneyimin görsel algıda farklılık oluşturduğunu göstermiştir. Çalışmanın sonucunda, iç mimarlık eğitiminde fotoğraf çekme deneyiminin, öğrencilerin görsel algılarını geliştirmelerine ve mekân tasarımında daha bilinçli bir yaklaşım geliştirmelerine katkı sağlayabileceğine dair bir model geliştirilmiştir.en_US
dc.description.abstractInterior architecture education requires innovative methods to enable students to utilize knowledge gained from everyday experiences and informal learning more effectively and acquire fundamental skills. In this context, architectural photography is a significant tool for enhancing students’ spatial perception and visual skills. Photography provides a selective experience that activates students’ visual attention mechanisms; bottom-up attention processes direct students to visually prominent and attention-grabbing elements in the environment, while top-down processes focus attention on task-relevant features, suppressing distractions. Consequently, search behavior is shaped by both immediate environmental stimuli and broader context- and task-related factors. This study aims to support students in establishing a more conscious relationship with their environment by enhancing their abilities to explore spatial features, select visual stimuli, and interpret them. Data were collected from two different sample groups. The first sample group was shown their photographs, while the second group was shown pre-prepared photographs and eye-tracking measurements were taken. Analyses were conducted using Tobii Pro Lab Screen Based Analysis software. The findings indicated that informal experience led to variations in visual perception. As a result, a model was developed suggesting that the experience of taking photographs in interior architecture education may contribute to students’ improvement in visual perception and foster a more conscious approach to spatial design.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Kültür Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGörsel Algıen_US
dc.subjectPerspektifen_US
dc.subjectMimari Fotoğrafen_US
dc.subjectDeneyimen_US
dc.subjectGöz İzlemeen_US
dc.subjectVisual Perceptionen_US
dc.subjectPerspectiveen_US
dc.subjectArchitectural Photographyen_US
dc.subjectExperienceen_US
dc.subjectEye Trackingen_US
dc.titleİç Mimarlık Eğitiminde Deneyim Odaklı İnformel Bir Model Önerisi Olarak Mimari Fotoğrafen_US
dc.title.alternativeArchitectural Photography as a Proposal for an Experiential-Based Informal Model in Interior Architecture Educationen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalInternational Design and Art Journalen_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümüen_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0002-7776-4450en_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0001-5276-2275en_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0001-9157-4648en_US
dc.identifier.volume6en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage202en_US
dc.identifier.endpage216en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.institutionauthorDişkaya, Feyza Nur


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster