Cemâl el-Gītânî’nin Risâletü’l-Besâir fi’l-Mesâir (Değişime Bakış Risalesi) Adlı Eserinde Kapitalizm’in Mısır Toplum Yapısında Meydana Getirdiği Değişim
Künye
ÇELENLİOĞLU, Asiye. "Cemâl el-Gītânî’nin Risâletü’l-Besâir fi’l-Mesâir (Değişime Bakış Risalesi) Adlı Eserinde Kapitalizm’in Mısır Toplum Yapısında Meydana Getirdiği Değişim". İslam Araştırmaları Dergisi, 54 (2025): 151-168.Özet
Mısır’da doğuşundan itibaren ülkenin sosyal ve siyasî güncesini tutan roman sanatı,
bireyin ve toplumun özgürlüğünü sorunsallaştıran ilk örneklerinden sonra Hür Subaylar
devrimiyle yönetime gelen Cemal Abdünnâsır’ın totaliter rejimi altında bir müddet
suskunluğa bürünmüş, Enver Sedat dönemi yeniden roman sanatının eleştirel üslupla
ortaya çıktığı dönem olmuştur. Mısır’ın yerli yöneticilerine kavuştuğu 1952 yılına kadar
İngiltere sömürgesinden kurtulmak için bireyin verdiği çaba ve geleceği inşa etme
gücüne vurgu yapan yazarların özellikle Enver Sedat’ın “infitah” politikasıyla kapitalizmin
yerleştiği ülkede hayal kırıklığı yaşadığı görülür. Söz konusu dönemi eleştiren yazarlardan
biri olan Cemâl el-Gītânî, Risâletü’l-besâir fi’l-mesâir adlı eserinde toplumsal
yapıda meydana gelen yozlaşmayı çarpıcı hikâyelerle ele almış, Herakleitos’un değişim
felsefesinde olduğu gibi “bir gün her şeyin aslına döneceği” ümidini içinde taşımıştır.
Mukaddimede eseri yazarken belli bir usul benimsemediğini, bütün amacının yetmişli
yıllarda bizzat gördüğü veya güvenilir kaynaklardan duyduğu hayat hikâyelerini derlemek
olduğunu söyleyen yazar, gündemi sadece Mısır özelinde değil, kap italizmin hâkim
olduğu diğer Ortadoğu ülkeleri genelinde de eleştirmiştir. Çalışma, bireyin yaşamı inşa
etme gücüne vurgu yapan 1952 devrimi öncesi Mısır romanlarından gerek yapı gerekse
üslup bakımından farklılaşan yönüne işaret ettikten sonra içeriğindeki toplumsal eleştiriyi
ele alacaktır. In Egypt the art of the novel initially questioned individual and societal freedom but
later fell silent under the totalitarian regime of Abdel Nasser. During Anwar Sadat’s
regime, however, the novel re-emerged as a form of critical expression. Before 1952
writers emphasized the individual’s role in resisting British colonialism and their capacity
to shape the nation’s future. Yet, with the introduction of capitalism through Sadat’s
“Open Door” policy, these writers experienced profound disillusionment. Al-Ghitani, a
prominent critic of this period, tackled the corruption within the social structure through
vivid stories in Risalat al-basair fi al-masair, maintaining a Heraclitean hope that “one
day, everything will return to its original state.” In the introduction al-Ghitani explains
that he did not adhere to a specific methodology, intending only to compile life stories
he witnessed or heard from reliable sources in the 1970s. His critique extended beyond
Egypt to other Middle Eastern countries where capitalism prevailed. First, this study
will highlight how the work diverges from Egyptian novels before the 1952 Revolution
that stressed the individual’s power to shape life and, second, address its social critique.



















