Yetişkinlerde Uçuş Kaygısı ve İlişkili Özelliklerin İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Çalışması
Künye
HALICI, Özlem Yılmaz, Yetişkinlerde Uçuş Kaygısı ve İlişkili Özelliklerin İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Çalışması, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul 2024.Özet
Bu çalışmanın amacı, Türk toplumu örnekleminde uçuş kaygısının kaygı
duyarlılığı, belirsizliğe tahammülsüzlük, kontrol odağı ve üstbiliş ile ilişkilerinin ve
uçuş kaygısı yaşayan kişilerin deneyimlerinin incelenmesidir. Karma araştırma
yöntemlerinden açıklayıcı sıralı desen (NİC→nit) kullanılmıştır. Çalışma nicel ve
nitel olmak üzere birbiri ile bağlantılı iki aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın ilk
aşamasına 18-73 yaş arası (Ort. = 35, SS = 11.23) 887 kişi (%63 kadın) katılmıştır.
Veri toplama araçları olarak Sosyodemografik Bilgi Formu, Anksiyete Duyarlılığı
İndeksi-3, Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği, Kontrol Odağı Ölçeği, Üstbilişler
Ölçeği-30, Uçuş Kaygısı Durumları Anketi ve Uçuş Kaygısı Tarzı Anketi
kullanılmıştır. Kaygı duyarlılığı, belirsizliğe tahammülsüzlük, dış kontrol odağı ve
üstbilişin uçuş kaygısı ile pozitif yönde ilişkili olduğu ve uçuş kaygısını ayrı ayrı
yordadıkları belirlenmiştir. Model analizlerinde kaygı duyarlılığı ile uçuş kaygısı
tarzı-bedensel belirtiler arasındaki ilişkide kontrol odağının düzenleyici rolü olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca, kaygı duyarlılığı ve belirsizliğe tahammülsüzlüğün uçuş
kaygısı durumları ve uçuş kaygısı tarzı-bilişsel belirtiler ile olan ilişkilerinde
üstbilişin aracı rolü olduğu bulunmuştur. Çalışmanın ikinci aşamasına, ilk aşamaya
katılmış ve uçuş kaygısı düzeyinin yüksek olduğu tespit edilmiş dokuz kişi
katılmıştır. Katılımcılarla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen
veriler tematik analiz ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda “uçuşla ilgili olası
sorunlara dair endişeli düşünceler”, “uçuşun ölümü çağrıştırması”, “tetikte olmak ve
diken üstünde uçuş”, “uçuş kaygısının yol açtığı mahrumiyet hissi” ve “uçuş kaygısı
ile başa çıkmak için başvurulan yollar” isimli beş ana tema elde edilmiştir. Sonuç olarak, uçuş kaygısı yaşayan kişilere yönelik değerlendirme ve müdahalelerde kaygı
duyarlılığı, belirsizliğe tahammülsüzlük, kontrol odağı ve üstbiliş özelliklerine yer
verilmesinin önemli olacağı düşünülmektedir. Bulgular ilgili alan yazın
doğrultusunda tartışılmıştır. The aim of this study is to examine the relationships of flight anxiety with
anxiety sensitivity, intolerance of uncertainty, locus of control and metacognition,
and the experiences of people with flight anxiety in a Turkish community sample.
Explanatory sequential design (QUAN→qual), one of the mixed methods, was used.
The study consisted of two interconnected stages; quantitative and qualitative. 887
people (63% women) between the ages of 18-73 (M = 35, SD = 11.23) participated in
the first stage of the study. Sociodemographic Information Form, Anxiety Sensitivity
Index-3, Intolerance of Uncertainty Scale, Locus of Control Scale, Metacognitions
Questionnaire-30, Flight Anxiety Situations Questionnaire and Flight Anxiety
Modality Questionnaire were used as data collection tools. It was determined that
anxiety sensitivity, intolerance of uncertainty, external-locus of control and
metacognition were positively related to flight anxiety and separately predicted flight
anxiety. In the model analyses, it was identified that locus of control had a moderator
role in the relationship between anxiety sensitivity and flight anxiety modalitysomatic
symptoms. Besides, it was found that metacognition had a mediator role in
the relationships between anxiety sensitivity and intolerance of uncertainty with
flight anxiety situations and flight anxiety modality-cognitive symptoms. Nine
people who participated in the first stage and identified as having high level of flight
anxiety participated in the second stage of the study. Data obtained from semistructured
interviews with participants were analyzed with thematic analysis. As a
result of the analysis, five main themes named “worried thoughts about possible
problems regarding flight”, “flight’s association with death”, “being alert and flying on edge”, “feeling of deprivation lead by flight anxiety” and “applied ways to cope
with flight anxiety” were obtained. Finally, it is thought that including anxiety
sensitivity, intolerance of uncertainty, locus of control and metacognition in
evaluations and interventions for people who experience flight anxiety will be
important. The findings were discussed in line with the relevant literature.



















