Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Bilgi, Medya, Teknoloji Becerileri ve Medya Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi
Künye
YILDIRIM, Rumeysa, Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Bilgi, Medya, Teknoloji Becerileri ve Medya Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2024.Özet
21. yy teknolojileri pek çok gelişmeyi beraberinde getirmiş, gelişmeler değişikliklere ve bazı becerilerin ön plana çıkmasına sebep olmuştur. 21. Yy becerileri medya okuryazarlığını da kapsamı içerisine alan; yaşam ve kariyer becerileri, öğrenme ve yenilik becerileri (4Cs), bilgi-medya ve teknoloji becerilerinden oluşmaktadır.
Bu araştırmanın amacı; okul öncesi dönem çocuklarının bilgi, medya ve teknoloji becerileri ve medya okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmada Eylem araştırması yöntemlerinden uygulayıcı eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Uygulayıcı eylem araştırmaları; araştırmacının aynı zamanda uygulayıcı olmasına olanak tanıyarak çalışma grubundan derinlemesine bilgi edinilmesini sağlar.
Araştırmanın çalışma grubu İstanbul ilinde okul öncesi eğitim kurumuna giden 5-6 yaş grubunda 22 çocuktan oluşturmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için “Çocuklar İçin Medya Okuryazarlık Ölçeği- Çımo” (36- 72 Ay) ile araştırmacı tarafından geliştirilen “Teknofiller Televizyon Sözlüğü”, “5-6 Yaş Çocuklar için 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği (DAY – 2)” ölçeğinden yola çıkılarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Teknofiller Bilgi, Medya, Teknoloji Becerileri Çocuk Görüşme Formu”, ve “Demografik Bilgi Formu” kullanılmıştır. Veriler; MaxQda 2023 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan çocukların bilgi, medya ve teknoloji becerilerinin yüksek fakat medya okuryazarlık düzeylerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun üzerine çocukların akıllı işaretlere yönelik bilgi ve becerilerinin arttırılması için eylem planı uygulanmış ve medya okuryazarlık düzeyinin yükseldiği görülmüştür. 21st century technologies have brought many developments, and these developments have led to changes and the prominence of certain skills. 21st century skills, which also includes media literacy, consists of life and career skills, learning and innovation skills (4Cs), information-media and technology skills.
The aim of this study is to examine preschool children's information, media and technology skills and media literacy levels. In this study, practitioner action research method was used which is one of the action research methods. Practitioner action researchs allow the researcher to be a practitioner at the same time, thus enabling in-depth information to be obtained from the study group.
The study group of the study consists of 22 children in the 5-6 age group attending a preschool education institution in the province of Istanbul. In order to collect research data, "Technophiles Information, Media, Technology Skills Child Interview Form" and "Demographic Information Form" forms which are prepared by the researcher were used based on the materials named “Media Literacy Scale for Children- Cimo” (36 - 72 Months), “Technophiles Television Dictionary” which is developed by the researcher and "21st Century Skills Scale for 5-6 Year Old Children (DAY – 2)". The data were analyzed with the MaxQda 2023 package program. It was concluded that the children participating in the study had high information, media and technology skills, but low media literacy levels. In response, an action plan was implemented to increase children's knowledge and skills regarding smart signs and it was observed that the level of media literacy increased.



















