dc.contributor.advisor | Numan, İbrahim | |
dc.contributor.advisor | Idham, Noor Cholis | |
dc.contributor.author | Pratiwi, Yulia | |
dc.date.accessioned | 2025-08-28T11:42:25Z | |
dc.date.available | 2025-08-28T11:42:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | en_US |
dc.identifier.citation | PRATIWI, Yulia, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı Mimarlık Programı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul 2024. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/5390 | |
dc.description.abstract | Animist inançlar, dinamizm inançları, Hinduizm ve Budizm, Endonezyalıların
gelenekleri, normları açısından yaşamlarının düzenini ve yönlerini etkilediği gibi
camilerin karakteri gibi Endonezya mimarisini de etkilemektedir. Bu araştırmanın
hipotezi, Cava'daki camilerin hem mekânında hem de biçiminde İslamlaşmanın
olduğudur. Cava camisinde başlangıcından bu yana Hindu-Budist mimarisinin
etkilerinin olduğu, ancak İslami cami mimarisine özgü, Cava İslam kültürüne bağlı
olarak gelişen donanım ve sembollerle özel bir mekan algısının ortaya çıktığı
belirlenebileceği yönündedir.
Bu hipotezden hareketle araştırma soruları ortaya çıkmaktadır: (1) Bu yana
mekân ve mimari nasıl İslami hale gelmiştir? (2) Wali Songo'nun Cava camilerindeki
mekân ve mimarisinin İslamileşmesi nasıl olmuştur?
Bu araştırmanın amaç ve hedefleri, Cava'daki cami mimarisinde Hindu-
Budha'dan farklılaşmak için İslam'ın yeni anlamını, özellikle (1) mekansal sistem
unsuru: arazi kullanımı, dolaşım, peyzaj, bitki örtüsü, etkinlik ve ritüel; (2) fiziksel
sistem unsuru: bina formu, kütle ve bina yönelimi; (3) stilistik sistem unsuru: dış
mekan süslemelerinin anlamı hakkında cami ve tapınak unsur alanı yönlerinden
incelemektir. Bu çalışmada Roland Barthes'ın denotasyon ve konotasyon kriterleri ile
semiyotik yöntem, dolayısıyla hermenötik yöntem ve ayrıca cami ve tapınak arasında
karşılaştırma yapmak için karşılaştırmalı yöntem kullanılmıştır.
Bu çalışmanın ilk sonuçları, Cava Camilerindeki mekânsal unsurlardaki İslami
karakterin arazi kullanımı, merdivenler ve bitki örtüsünde bulunduğudur. Cami
kapısının eşitlemesi (uyum içinde çalışan iki veya daha fazla şey), Paduraksa
kapısındaki kalanın çiçek motifli kala ile değiştirilmesidir. Daha sonra Cava Camilerinde İslami kutlama etkinlikleri gibi etkinlik ve ritüellerin eşitlemesi vardır,
ancak bunlar Hindu-Budist ve Cava kültürü ile senkronize edilmiştir.
Bu çalışmanın ikinci sonucu, Cava camilerinin fiziksel unsurlarındaki İslami
karakterin caminin yönü ve konumunda bulunmasıdır. Kabe'yi merkez alan ibadet
yönü, Endonezya genelinde batıya doğru olan camilerin konumunu etkilemektedir. Bu
durum Hindu-Budist tapınaklarının dağa doğru olan yönünden farklıdır. Bir de Cava
Camisi'nin çatı yönünden eşitlemesi vardır. Bir Cava camisinin çatısı, bir tapınağın
çatısının, yani teraslı bir çatı konsepti olan Meru'nun bir senkronizasyonudur. Ancak,
onu farklı kılan şey, bu Cava camisinin çatısının Meru çatısında bulunmayan kendine
özgü bir benzersizliğe sahip olmasıdır. Bir Cava camisinin çatısında sadece tajug 1,
tajug 2 ve tajug 3 bulunurken, Meru tapınağının çatısı 3 ila 11 katlı bir çatıdır.
Son olarak, stilistik unsuru açısından bakıldığında, Cava camilerinin dış
süslemeleri İslami karakter gösterir çünkü hayvan veya insan unsurlarının heykellerini
kullanmazlar. | en_US |
dc.description.abstract | Animist beliefs, dynamism beliefs, Hinduism and Buddhism affect the order
and aspects of Indonesian people's lives in terms of traditions, norms, and also affect
Indonesian architecture such as the character of mosques. The hypothesis of this
research is that there is Islamization in both the space and form of mosques in Java. It
can be determined that there have been influences of Hindu-Buddhist architecture in
the Javanese mosque since its inception, but that a special perception of space emerged
with the equipment and symbols specific to Islamic mosque architecture and
developed depending on the Javanese Islamic culture.
From this hypothesis, it raises research questions, namely (1) how did space
and architecture become Islamic? (2) How is the Islamization of Wali Songo's space
and architecture in Javanese mosques?
The aims and objectives of this research is examine the new meaning of Islam
to differentiate from Hindu-Buddha in mosque architecture in Java from the aspects
of element area of mosque and temple especially about meaning of (1) the element of
spatial system: landuse, circulation, landscape, vegetation, activity and ritual; (2) the
element of physical system: building form, massing and building orientation; (3) the
element of stylistic system: outdoor ornaments. This study use semiotic method with
denotation and connotation criterias from Roland Barthes, thus use hermeneutics
method, and also use comparative method to compare between mosque and temple.
The first conclusions of this study are the Islamic character in the spatial
elements in Javanese Mosques is found in the land use, stairs and vegetations. The
synchronization (two or more things working in harmony) of mosque gate is the kala
at Paduraksa gate was replaced with kala with a flower tendril motif. Then there is synchronization of activities and rituals in Javanese Mosques such as Islamic
celebration activities, but they are synchronized with Hindu-Buddhist and Javanese
culture.
The second conclusions of this study are the Islamic character in the physical
elements of Javanese mosques is found in the orientation and location of the mosque.
The direction of worship which is centered towards the Kabbah influences the position
of mosques throughout Indonesia which are towards the west. This is different from
the direction of Hindu-Buddhist temples which leads to the mountain. Then there is
synchronization of the Javanese Mosque from the roof aspect. The roof of a Javanese
mosque is a synchronization of the roof of a temple, namely Meru, whose concept is a
terraced roof. However, what makes it different is that the roof of this Javanese mosque
has its own uniqueness which is not found on the Meru roof. The roof of a Javanese
mosque only has tajug 1, tajug 2, and tajug 3, while the roof of the Meru temple is a
roof with 3 to 11 floors.
Lastly, from the aspect of stylistic element, external ornaments of Javanese
mosques show Islamic character because they do not use statues of animal or human
elements. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | İslamlaşma | en_US |
dc.subject | Cava Camisi | en_US |
dc.subject | Wali Songo | en_US |
dc.subject | Göstergebilim | en_US |
dc.subject | Anlam | en_US |
dc.subject | Islamization | en_US |
dc.subject | Javanese Mosque | en_US |
dc.subject | Wali Songo | en_US |
dc.subject | Semiotic | en_US |
dc.subject | Meaning | en_US |
dc.title | Cava Camilerinde Mekanın ve Mimarinin İslamlaştırılması | en_US |
dc.title.alternative | The Islamization of Space and Arcitecture in Javanese Mosques | en_US |
dc.type | doctoralThesis | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Pratiwi, Yulia | |