Açık Ofis Mekanlarında Esnek Çalışma ve Sosyal Alanların Önemi ve Değerlendirmesi
Künye
UTKU, Feryal Ersoy, Açık Ofis Mekanlarında Esnek Çalışma ve Sosyal Alanların Önemi ve Değerlendirmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı İç Mimarlık Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2024.Özet
Günümüzde, çalışanlar arasındaki iletişimi teşvik etmek ve iş birliğini artırmak amacıyla tasarlanan açık ofisler yaygın olarak kullanılmaktadır. Çalışanın sosyalleşmesinin çalışma motivasyonuna artması ile esnek çalışma mekanlarının mekânsal nitelikleri ön plana çıkmıştır. Bu nedenle, bu çalışma, ofis binalarında bulunan sosyal ve esnek çalışma alanlarının kullanıcılar tarafından değerlendirilmesi için yapılmaktadır. Bu alanların önemi ve nitelikleri incelenerek, ortak mekanların kullanımı hakkında daha fazla bilgi edinmek amaçlanmaktadır.
Bu çalışma; Ofis çalışanlarının, iletişim ve iş birliği, takım ruhu, stres azaltma, mola, dinleme ve sosyalleşme gibi davranışlarının temelleri için Davranış Bilimlerinden, ofis çalışanlarının motivasyon ve davranışının temelleri için Çalışma Psikolojisinden ve buna bağlı olarak ofis içi esnek alanların ve sosyal alanların çalışan davranışlarının dayandığı Çevre Psikolojisinden faydalanılarak hazırlanacaktır. Çalışan psikolojisi ve esnek ofis tasarımlarına dayanılarak oluşturulan anket ile kullanıcılardan çalıştıkları ofislerde var olan esnek çalışma alanları ve sosyal alanların niteliklerini değerlendirmeleri ve bu mekanların kulanım sıklıklarına göre değerlendirilmesi istenecektir.
Örnekleme yöntemiyle belirlenen yurtiçi ve yurtdışından farklı şirketin çalışanlarına anket uygulanarak analiz edilecek ve sonuçlar değerlendirilecektir. Anket sonuçları ofis kullanıcılarının esnek çalışma alanları ve sosyal alanlarla ilgili değerlendirmelerini ve yorumlarını ortaya koyacaktır.
Açık Ofislerde insan-mekân ilişkisine kullanıcı temelinde yaklaşan çalışmalar bulunmakla birlikte, bu araştırma gelişen ofis tasarımlarında esnek çalışma alanlarının ve sosyal alanların değerlendirilmesinin çalışanların perspektifinden ele alınacağı, kullanım yoğunluğuna göre ne tür esnek çalışma alanlarının tercih edildiği ortaya çıkaracağı için ofis tasarım literatüre katkı sağlayacaktır. Today, open offices are designed to encourage communication between employees and increase collaboration. With the effect of employee socialization on work motivation, the spatial qualities of flexible working spaces have come to the fore. For this reason, this research is prepared to evaluate the increasing importance and qualities of common spaces for social and flexible working purposes in office buildings in the user context.
Behavioral Sciences for the foundations of office employees' behaviors such as communication and collaboration, team spirit, stress reduction, breaks and listening, Work Psychology and motivation elements for the foundations of open office users' behavior, in-office flexible areas and social areas designed according to work psychology, on which employee behavior is based. It will be prepared with support from Environmental Psychology. With the survey created based on employee psychology and flexible office designs, users will be asked to evaluate the qualities of flexible workspaces and social areas in the offices they work in and to evaluate these spaces according to their frequency of use.
A survey will be applied to the employees of 3 different companies from home and abroad, determined by the sampling method, and the results will be evaluated. The survey results will reveal office users' evaluations and comments about flexible workspaces and social areas.
Although there are studies that approach the human-space relationship in Open Offices on a user basis, this research will contribute to the office design literature as the evaluation of flexible workspaces and social areas in developing office designs will be discussed from the perspective of employees and will reveal what kind of flexible workspaces are preferred according to the intensity of use.



















