Kuveyt Tareq Rajab Müzesinde Bulunan Osmanlı Hat Eserleri
Künye
HASSAN, Merve Nur Kayhan, Kuveyt Tareq Rajab Müzesinde Bulunan Osmanlı Hat Eserleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı Geleneksel Türk Sanatları Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Bu çalışma Kuveyt'te bulunan Osmanlı hat koleksiyonu için bir kültür envanteri çıkarmayı ve mevcut eserlerin belgelenerek Türkçe literatüre kazandırılması yoluyla hat sanatı tarih yazımına katkı sunmayı amaçlamaktadır.
Araştırmanın konusu ve yöntemi, müzenin içeriği ve tarihsel arka planı hakkında literatürden ve tez kapsamında gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen bulgulara giriş kısmında yer verilmiştir. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde müze kurucuları ve tarihçesine ayrılmıştır. İkinci bölümde müze koleksiyonu, üçüncü bölümde hat sanatının Osmanlı seyri kullanılan yazı çeşitleri ekseninde ele alınmış, ekoller ve öne çıkan isimler üzerinden anlatılmıştır.
Osmanlı hat ekollerinin öncü isimlerinin çok sayıda eserlerinin de bulunduğu müzenin hat koleksiyonu henüz yeterince belgelenmemiş ve çalışılmamış durumdadır. Bu çalışma ile müzedeki Osmanlı dönemi hat eserlerinin künyeleri oluşturulmuş ve bu incelenen eserler üçüncü bölümde katalog halinde sunulmuştur. Araştırma, sadece Osmanlı dönemine odaklanmış olup, bu sınırların ötesinde yazılmış eserler çalışmaya dahil edilmemiştir. Katalog bölümünde müzede bulunan el yazmaları, fermanlar ve hat sanatının kakma ve nakış gibi diğer zanaatlardaki uygulamaları hariç olmak üzere 147 adet hat eseri (kıt ’a, Hilye-i Şerif, levha ve murakkaa) yer almaktadır. Son bölümünde elde edilen sonuçların yanı sıra koleksiyonun geliştirilmesi ve ileride yapılabilecek araştırmalar için önerilere yer verilmiştir. This research examines calligraphy works from the Ottoman period at the Tareq Rajab Museum of Islamic Calligraphy. The calligraphy collection of the museum, which includes many works of the leading names of the Ottoman calligraphy school, has not yet been adequately documented and studied. With this study, a description of the Ottoman period calligraphy works in the museum was made and the examined works were cataloged. The research focused only on the Ottoman period and works written beyond these borders were excluded. In the study, there are 147 calligraphy works (kıt'a, Hilye-i Şerif, Levha and murakkaa) from the museum, excluding the manuscripts, Fermans and the applications of calligraphy in other crafts such as inlay and embroidery. Each piece was photographed and measured. The works were named for cataloging, the script, calligrapher, and dates were determined by examining them. In addition, the written texts were transcribed in the original language and transliterated with modern Turkish alphabet. The study also includes sections on the subject and method of the research, the components of the museum's collections and its historical background based on the literature and findings obtained from the semi-structured interviews conducted for the purpose of the thesis. Also, there is a section on the scripts common during the Ottoman era. This study aims to make a cultural inventory for the Ottoman calligraphy collection in in Tareq Rajab Museum of Islamic Calligraphy and to contribute to the historiography of calligraphy by documenting existing works and bringing them into Turkish literature. In the last part of the study, besides the results obtained, suggestions for the development of the collection and future research are given.



















