Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Savaş ve Barış Kavramlarına İlişkin Bakış Açılarının İncelenmesi
Künye
LÖKLÜ, Elif, Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Savaş ve Barış Kavramlarına İlişkin Bakış Açılarının İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2024.Özet
Bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının savaş ve barış kavramına
bakış açılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, İstanbul’un
Küçükçekmece ilçesinde, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında eğitime devam eden, 64-
78 aylık yüksek sosyo-ekonomik düzeyden 30 öğrenci (16 erkek, 14 kız) ve düşük
sosyo-ekonomik düzey grubunda 30 çocuk (14 erkek, 16 kız) yer almıştır.
Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim deseni
kullanılmıştır. Veri toplama araçları ise Çocuk Demografik Formu, Çocuk Görüşme
Soruları, Resimli Hikâye Kitapları ile savaş ve barış kavramlarına ilişkin çizilen
resimlerden oluşmaktadır. Araştırma süreci, hikâye kitaplarının okunması, savaş ve
barış kavramları ile ilgili görüşme yapılması ve çocuklara resim çizdirilmesi ile
tamamlanmıştır. Araştırmanın sonucunda, savaş kavramına ilişkin alt temalar; şiddet,
savaş araç-gereçleri, ölüm, olumsuz duygular, savaş terminolojisi, savunmak,
kötülük ve olumsuz olaylar; barış kavramına ilişkin alt temalar ise kardeşlik, iyi oluş,
iyilik, sosyal iletişim, nezaket davranışları, içsel barış, gök cisimleri, okul, oyun,
doğa sevgisi, müzik, mutluluk, uzlaşmak ve erdemli olmak olarak belirlenmiştir.
Ayrıca çocuklar, savaş kavramını savaşmak, kavga etmek, kötü hissetmek ve ölüm;
barış kavramını ise iyi olmak, birlikte olmak ve barışmak olarak belirtmişlerdir. Okul
öncesi dönem çocukları, savaş ve barış kavramına bakış açılarını çizdikleri resimler
yoluyla ifade etmişlerdir. Barış resimlerinin, savaş resimlerine göre düşüncelerini
daha iyi aktardıkları belirlenmiştir. Savaş kavramı ile ilgili sorularda çocuklar,
savaşın nedenlerini açıklayarak savaşın olmamasını mutlu bir yer olarak ifade
etmişlerdir. Ayrıca barış kavramı ile ilgili sorularda ise barışın olması için neler yapılması gerektiğini ve barış olmasaydı dünyanın kötü bir yer olacağını
belirtmişlerdir. This study aims to examine the perspectives of preschool children on the
concepts of war and peace. The study group consists of 30 students (16 boys, 14
girls) from a high socioeconomic level and 30 students (14 boys, 16 girls) from a low
socioeconomic level, all aged between 64-78 months, attending school in the
Küçükçekmece district of Istanbul during the 2023-2024 academic year.
In the research, the phenomenology design, one of the qualitative research
methods, was used. The data collection tools included the Child Demographic Form,
Child Interview Questions, Picture Storybooks, and drawings related to the concepts
of war and peace. The research process was completed by reading storybooks,
conducting interviews about the concepts of war and peace, and having the children
draw pictures. As a result of the study, the sub-themes related to the concept of war
were identified as violence, war tools, death, negative emotions, war terminology,
defense, evil, and negative events; while the sub-themes related to the concept of
peace were identified as brotherhood, well-being, kindness, social communication,
acts of kindness, inner peace, celestial bodies, school, play, love of nature, music,
happiness, reconciliation, and virtue. Additionally, the children defined the concept
of war as fighting, quarreling, feeling bad, and death; and the concept of peace as
being good, being together, and making peace. Preschool children expressed their
perspectives on the concepts of war and peace through the drawings they created. It
was determined that the children conveyed their thoughts more effectively in their
peace-themed drawings compared to their war-themed drawings. In response to
questions about the concept of war, the children explained the reasons for war and
described a place without war as a happy place. Furthermore, in response to questions about the concept of peace, the children mentioned what should be done to
ensure peace and noted that the world would be a worse place without peace.



















