Kariyer Farkındalığı ve Stresle Başa Çıkma Tarzları ile Gelecek Kaygısı Arasındaki İlişki: PDR Lisans Öğrencilerine İlişkin Araştırma
Künye
OKYAY, Cemre, Kariyer Farkındalığı ve Stresle Başa Çıkma Tarzları ile Gelecek Kaygısı Arasındaki İlişki: PDR Lisans Öğrencilerine İlişkin Araştırma, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2024.Özet
Bu araştırmanın amacı, İstanbul’da psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümünde okuyan üniversite öğrencilerinin kariyer farkındalığı ve stresle başa çıkma tarzları ile gelecek kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırma nicel yöntemin kullanıldığı, ilişkisel tarama desenine göre geliştirilmiştir. Değişkenlerin cinsiyet, sınıf düzeyi, üniversite türüne göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek için karşılaştırmalı model tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini, amaçlı örneklem yöntemi ile seçilen 292 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği, Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği, Kariyer Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Ele alınan değişkenlerde gruplar arası karşılaştırmaların (cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi) gerçekleştirilmesi amacıyla Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Verilerin arasındaki ilişki için Spearman korelasyon analizinden, düzeyler arasındaki ilişkinin incelenmesi için Schefee analizinden yararlanılmıştır. Kariyer farkındalığı ve stresle başa çıkma tarzlarının gelecek kaygısını yordaması çok değişkenli regresyon analiziyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda, kariyer farkındalığı ile gelecek kaygısı arasında negatif anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Gelecek kaygısı ile stresle başa çıkmanın boyutu olan kendine güvenli yaklaşım, iyimser yaklaşım alt ölçekleri arasında istatistiksel olarak anlamlı; çaresiz, boyun eğici yaklaşım alt ölçekleri ile anlamlı, pozitif; sosyal destek arama alt ölçeği ile ise istatistiksel olarak anlamlı, negatif bir ilişki saptanmıştır. Son olarak, bulgularla ilgili yarar sağlayabileceği düşünülen önerilere yer verilmiştir. The purpose of this research is to examine the relationship between career awareness, coping styles with stress, and future anxieties among university students studying in the psychological counseling and guidance department in Istanbul during the 2023-2024 academic year. This research was developed according to the relational survey design using the quantitative method. A comparative model was chosen to investigate whether variables differ based on gender, class level, and type of university. The sample consists of 292 students selected through purposive sampling. As for data collection tools, the Future Anxiety Scale for University Students, Coping Styles with Stress Scale, and Career Awareness Scale were used. Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests were used for intergroup comparisons of variables (gender, age, class level). Spearman correlation analysis was used to examine the relationship between variables, and Post Hoc test Schefee analysis was used for examining relationships between levels. Multivariate regression analysis was conducted to investigate how career awareness and coping styles with stress predict future anxieties. The quantitative findings indicate a significant impact of students' career awareness and coping styles with stress on their future anxieties, with future anxiety being moderately predicted by career awareness and coping styles with stress.



















