عبد الله سراج الدين وجهوده في التفسي
Künye
BAKDASH, Noor, عبد الله سراج الدين وجهوده في التفسي, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel İslâm Bilimleri Anabilim Dalı Temel İslâm Bilimleri Arapça Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
الشخصية التي تناولتها للدراسة ودراسة تفسيره وجهوده في التفسير كان قريباً بعصرنا،
فلم يكن هناك مراجع متعددة تناولت هذه الشخصية بالدراسة بعد، مما جعل الوصول إلى
المعلومات أصعب، والمعلومات كانت أقل. دعاني هذا لوضع أسس للدراسة لا تعتمد على
أسس سابقة في قراءة وتحليل وبيان جهوده في التفسير .
هدفت في هذه الدراسة لتحليل منهج عبد الله سراج الدين في كتبه في التفسير، فكان
نهجي أن قمت ببحث عن المفسرين ومناهجهم والعلوم التي يحتاجها المفسّر وقمت بدراسة
حول عبد الله سراج الدين وكتبه بشكل عام.
ثم كتبت باختصار ما وجدته يدعم مقصدي في هذا البحث. تكونت الدراسة من
مقدمة تحدثت فيها عما فعلته في البحث وثلاثة فصول، الأول عن عبد الله سراج الدين والثاني
عن المصطلحات التي ذكرتها في الأطروحة والعلوم التي يحتاجها المفسر ودراسة عن مناهج
المفسرين وعن مؤلفات عبد الله والثالث كتبت فيه عن منهج عبد الله في التفسير ثم جاء ت
الخاتمة، ووضعت المصادر والمراجع التي استخدمتها بعد الخاتمة .
توصلت نتيجة إلى أن عبد الله كان إمام اً في علوم عدّة، متمكّنا من علمه، مما أعطى
ذلك لكتابته في التفسير تفصيلا وتوضيح اً وبيانا لكل موضوع يتطرق إليه، فتميز تفسيره
بطريقته التي تعمق فيها واستطاع فيها أن يربط الآيات والمواضيع ببعضها بأسلوب سهل على
فهم أي آخذ لكتبه . Tefsir eserlerini, tefsire katkılarını, tez konusu olarak belirlediğim zat, yakın
dönemde yaşayan bir şahsiyettir. Daha önce bu şahsı inceleyen, ele alan çalışmalar pek
yoktu. Bu durum, kendisiyle ilgili bilgilere ulaşmayı zorlaştıran bir durumdu. Olanlar
da oldukça azdı. Bu beni okuma, değerlendirme ve tefsire yaptığı katkıları araştırma
ve incelememde, önceki çalışmalara dayanmaksızın bazı esaslar belirlemeye sevk etti .
Bu tezde Abdullah Sirâcüddîn’in tefsirle ilgili kitaplarındaki yöntemini
değerlendirmeyi hedefledim. Önce, müfessirleri, müfessirlerin yöntemlerini ve
müfessirin ihtiyaç duyduğu ilimleri araştırdım. Sonra Abdullah Sirâcüddîn’in hayatı,
eserleri hakkında genel bir bilgi sundum. Ardından bu çalışmadaki maksadımı
destekleyecek mevzuları özet olarak yazdım .
Tezim, araştırmamda yaptıklarımı anlattığım Önsöz ile başlamaktadır. Daha
sonra üç bölüm gelmektedir. Bunların ilki müfessirin hayatını içermektedir. İkincisi
ise tezde kullandığım kavramlar, müfessirin bilmesi gereken ilimler, müfessirlerin
metodları ve Abdullah Sirâcüddîn’in eserleri hakkındadır. Son bölümde ise müfessirin
tefsirdeki yöntemini ele almaya çalıştım. Tezin genel bir değerlendirmesini yaparak
ve tezde vasıl olduğum sonuçları zikrederek çalışmamı nihayete erdirdim .
Tezin sonunda çalışmada yararlandığım kaynakları belirttim .
Özetle şunu söyleyebilirim: Abdullah Sirâcüddîn, değişik ilim dallarında öncü
bir isimdir, bilgisi sağlamdır. Bu özellik, tefsir eserlerinde, buralarda ele aldığı
konularda tafsilatlı olarak görülmektedir. Onun tefsiri, derinlikli üslubuyla öne
çıkmaktadır. Ayetleri ve konuları, birbirleriyle bağlantılı bir şekilde ele almıştır.
Bunları her okuyucunun anlayabileceği kolay bir üslupla yazmıştır. The personality that I undertook to study was contemporary, and there were
not many references that had studied this personality before, making access to
information more difficult and limited. This led me to establish a foundation for the
study that did not rely on previous frameworks in reading, analysis, and highlighting
efforts in interpretation.
The aim of this study was to analyze the methodology of Abdullah Sirajuddin
in his books on Tefsir. My approach involved researching interpreters, their
methodologies, and the sciences that will be needed to interpreters. I studied Abdullah
Sirajuddin and his books in general.
I then summarized what I found that supported my purpose in this research.
The study consisted of an introduction, where I discussed what I did in the research,
and three chapters. The first chapter was about Abdullah Sirajuddin, the second
covered the terms mentioned in the thesis, the sciences needed by interpreters, and a
study on the methodologies of Tafsir, including Abdullah's works. The third chapter
focused on Abdullah's methodology in Tafsir, followed by the conclusion.
I provided sources and references used after the conclusion.
The result indicated that Abdullah was an expert in various sciences, proficient
in his knowledge. This enabled him to write a detailed, clear, and explanatory
interpretation, addressing each topic comprehensively. His Tafsir stood out for its indepth
approach, where he connected verses and topics in an easy-to-understand
manner for any reader of his books.



















