İmam Hatip Liseleri ve Ortaokul Öğretmenlerin Örgüt Kültür Türlerine İlişkin Görüşleri
Künye
NAİR, Mehmet, İmam Hatip Liseleri ve Ortaokul Öğretmenlerin Örgüt Kültür Türlerine İlişkin Görüşleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Yönetimi Anabilim/ Anasanat Dalı Eğitim Yönetim Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Örgüt kültürü, değerler, efsaneler, bakış açıları, beklentiler, normlar,
felsefeler ve tutumlardan meydana gelen ve örgüte ait birimleri birleştiren ve bu
birimlere kendine has kimlik sunan bir hayat şekli olarak ifade edilmektedir.
Bu çalışmada Doğan (2014) tarafından geliştirilen “Örgüt Kültürü Türleri
Ölçeği” incelenmiştir. Anılan bu ölçek “Makine Kültürü”, “Koruma Kültürü”,
“Bütünleştirici Kültür” ve Umursamaz Kültür” alt boyutlarından meydana gelmiştir.
Bu ölçek ve alt boyutları İmam Hatip Liseleri ve Ortaokul Öğretmenlerin katılım
düzeylerine göre incelenmiştir. Bu araştırmanın evreni İstanbul ili Çekmeköy
ilçesinde bulunan İmam Hatip Liseleri ve ortaokullarında görev yapan 310
öğretmenden oluşmaktadır. Bu okullarda görev yapan öğretmenlere anket
uygulaması yapıldıktan sonra eksik ve hatalı olan anketler çıkarılarak 233 örneklem
ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin Örgüt Kültürü Türleri Ölçeği” alt
boyutlarına katılım düzeyleri(ortalamaları) cinsiyet, mesleki kıdem ve şu anki
okullarında çalışma süresi değişkenlerine göre araştırılmıştır. Ayrıca katılımcıların
ölçeğin alt boyutlarına katılım düzeyleri belirlenmiştir. Katılımcıların en yüksek
katılım gösterdikleri alt boyutun umursamaz kültür boyutu(X̄ =2,94) olduğu tespit
edilmiştir. Katılımcıların bu alt boyuta katılımları “katılıyorum” düzeyinde olduğu
görülmektedir. Katılımcıların cinsiyet değişkenine göre örgüt kültürü algıları makine
kültüründe önemli olduğu belirlenmiştir(p<0,05). Buna göre erkek ve kadın
katılımcıların makine kültürüne katılım düzeylerinin farklı olduğu anlaşılmaktadır. Organizational culture is expressed as a way of life consisting of values,
legends, perspectives, expectations, norms, philosophies and attitudes, uniting
organizational units and offering these units a unique identity.
In this study, the "Types of Organizational Culture Scale" developed by
Doğan (2014) was examined. This aforementioned scale consists of sub-dimensions
of "Machine Culture", "Conservation Culture", "Integrative Culture" and "Careless
Culture". This scale and its sub-dimensions were examined according to the
participation levels of Imam Hatip High Schools and Secondary School Teachers.
The universe of this research consisted of 310 teachers working in Imam Hatip High
Schools and secondary schools in Çekmeköy district of Istanbul.After applying a
questionnaire to the teachers working in these schools, the missing and incorrect
questionnaires were removed and the study was carried out with 233 samples.
Teachers' participation levels (average) in the sub-dimensions of "Organizational
Culture Types Scale" were investigated according to the variables of gender,
professional seniority and working time at their current school. In addition, the
participation levels of the participants in the sub-dimensions of the scale were
determined. It was determined that the sub-dimension with the highest participation
of the participants was the indifferent culture dimension (X̄ =2.94). It is seen that the
participants' participation in this sub-dimension is at the level of "agree". According
to the gender variable of the participants, organizational culture perceptions were
determined to be important in machine culture (p<0.05). Accordingly, it is understood that the participation levels of male and female participants in machine
culture are different.



















