İlkokul Öğretmenlerinin Yaşadığı Çatışmalar Ve Uyguladıkları Çatışma Çözüm Yöntemleri
Künye
ÖZER, Esra Nur, İlkokul Öğretmenlerinin Yaşadığı Çatışmalar Ve Uyguladıkları Çatışma Çözüm Yöntemleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Dönem Projesi, İstanbul 2023.Özet
Bu çalışma, İstanbul Ümraniye'deki Şehit Ahmet Kılıçarslan İlkokulu'nda görev yapan öğretmenlerin çatışma yönetimine dair deneyimlerini ve uyguladıkları çözüm yöntemlerini inceler. Araştırma, nitel olgu fenomenoloji yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Bu çerçevede, öğretmenler arası ve öğretmen-yönetici çatışmalarına dair çözüm stratejileri, çatışma yönetimindeki yeterlilikler ve harcanan zaman ve enerji üzerine yoğunlaşmıştır.
Veri toplama sürecinde, 20 öğretmene yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır ve sonrasında içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular, öğretmenlerin çatışma yönetimi yöntemlerinin, duruma ve çatışma türüne göre farklılık gösterdiğini, özellikle velilerden kaynaklanan çatışmalarda ise iletişimin önemli bir çözüm kaynağı olduğunu ortaya koymaktadır. Uzlaşma yönteminin, genelde yüksek düzeyde çözüm sağladığı görülmüştür.
Öğretmenlerin çoğunlukla çatışmaları çözerken iletişime açık oldukları, ancak empati kurmada eksik kaldıkları belirlenmiştir. Bu durum, eğitim kurumlarında çatışma yönetimi konusunda eğitim ihtiyacının olduğunu göstermektedir. Çalışma, okul yöneticilerinin pozitif okul iklimi oluşturmak için hükmedici ve psikolojik baskı oluşturabilecek dil yerine motive edici bir dil kullanmalarını önermektedir. Bu çalışmanın sonuçlarının, ilkokullarda öğretmenlerin yaşayabilecekleri çatışmaları anlamalarına ve çözümlemelerine yardımcı olacağı beklenmektedir. This study explores the experiences and conflict resolution strategies employed by teachers at Şehit Ahmet Kılıçarslan Elementary School in Ümraniye, Istanbul. The research is conducted through the qualitative phenomenological method, focusing on teachers' conflict management capabilities, the time and energy they expend in these processes, and the strategies they employ in conflicts between teachers and between teachers and administrators.
In the data collection phase, semi-structured interview forms were administered to 20 teachers and subsequently evaluated through content analysis. Findings highlight that teachers' conflict management strategies vary depending on the situation and type of conflict, with effective communication being a significant solution source, especially in conflicts stemming from parents. It was also observed that the method of consensus generally provides a high level of resolution.
It was determined that while teachers are primarily open to communication when resolving conflicts, they fall short in establishing empathy. This indicates a need for conflict management training in educational institutions. The study recommends that school administrators use a motivating language instead of a language that could create dominance and psychological pressure to establish a positive school climate. The outcomes of this study are expected to assist in understanding and resolving the conflicts that teachers in elementary schools may experience.



















